Information om specialidrott fotboll på Gullmarsgymnasiet

Utbildningen startar under förutsättning att gymnasienämnden fattar beslut om genomförande.

Från och med läsåret 2001 planerar Gullmarsgymnasiet, att i samarbete med Bohusläns Fotbollsförbund, fotbollsföreningarna i Lysekils- och Sotenäs kommuner och SISU, starta en utbildning för fotbollspelare. Denna utbildning vänder sig till flickor och pojkar som satsar på att utvecklas som fotbollspelare.

Utbildningen har en praktisk och en teoretisk del, som kombineras med ett av skolans ordinarie utbildningsprogram under tre år.

Hur kan man kombinera gymnasiestudier med fotbollsutbildning ?

Inom alla program på gymnasieskolan finns ämnen som läses av alla t.ex. svenska, engelska och matematik. Dessa ämnen kallas för kärnämnen. Ämnen som ger programmet profil kallas karaktärsämnen. Exempel på sådana ämnen är ekonomi, teknik och andra yrkesämnen.

Med timmar för individuellt val får du ytterligare en möjlighet att utforma din gymnasieutbildning efter personliga önskemål. Timmar för individuellt val finns inom alla program.

Timmarna för det individuella valet kan användas till fotbollsutbildning = 10 % av utbildningstiden.

Fotbollsutbildningen

Utbildningen omfattar 300 poäng och innehåller teori och tränarledd utbildning under tre år. Under det första året kommer utbildningen att läggas utanför ordinarie schema.

Vem får söka ?

Vi vänder oss i första hand till elever som av förening, tränare och förbund uppfattas som talangfulla och som har en hög ambitionsnivå och är behöriga att söka ett nationellt program.

Uttagning till fotbollsutbildningen sker i samverkan mellan egna klubben, tränaren Gullmarsgymnasiet och Bohusläns Fotbollsförbund. Antalet platser på utbildningen 24 st.

Om du är intresserad av utbildningen kan du kontakta :

Roland Mattsson, rektor telefon 0523 - 19290

Eller din förening.