Nils Bengtsson

Straffläggaren lade upp bollen och sköt ett praktskott, som Nils till allas förvåning klarade. När en person efter matchen förvånat frågade hur han klarat av att ta den välplacerade kanonen svarade Nils:
Även om man blir aldrig så provocerad av en hopplöst tjatande spelare ur motståndarlaget får man ändå inte slå bollen i huvudet på honom. Det fick KIF-målvakten Nils Bengtsson minsann erfara efter att ha förlorat tålamodet under en match. Domaren såg tilltaget och blåste för straff. En hetlevrad lagkamrat öste sin vrede över Nils, som han ansåg nu skulle förorsaka laget ett baklängesmål.

"Hade du hört vad lagkompisen sa hade du också tagit den.
Nils Bengtsson är född den 3 januari 1921 och har en lång fotbollskarriär bakom sig. 1939 erövrade han, som förste och hittills ende spelare, DM-tecknet både som junior och senior. Sin aktiva period mellan stolparna avslutade han 1950. 1969 fick han KIF:s interna ledarutmärkelse. Han ståtar också med ett alldeles speciellt rekord. Med sina 1,93 över havet var han på sin tid Sveriges längste målvakt, och frågan är väl om någon senare kunnat göra honom rangen stridig.
En följd av år var han föreningens kassör och bland annat ledamot av festkommittén. Det var under den tid Fladenfesterna gick av stapeln ute på Guleskär men också tidigare då somrarnas idrottsfester hölls i den gamla Fiskhallen.

Nils Bengtsson dog  i december 1999.