Men främst är det som sekreteraren, KIF:s allt i allo, man minns honom. Det otroliga arbete han lade ner för klubben går inte att mäta i pengar. Det behövdes för all del inte, allt skedde ideellt.
Rik på utmärkelser blev han i alla fall, mister KIF.
Sixten Ramn.
Namnet löper som en röd tråd genom så gott som hela KIF:s historia. Första gången man stöter på det är 1926 då han som A-lagsspelare och fotbollsintresserad var med och startade Bohusserien. Redan då fattade han pennan och satt vid protokollet, och 1928 började han som vice sekreterare för att strax bli ordinarie. Och sedan var det han som stog för skrivandet under dryga 50 år.Han var även intresserad av friidrott och en duktig löpare när det begav sig. Ledamot av friidrott- och fotbollssektionerna, lagledare för juniorlaget och materialförvaltare hör också till hans långa meritlista.

Han fick som ledare mottaga samtliga utmärkelser från den egna klubben, från Svenska Fotbollsförbundet, BFF och Bohuslän-Dals Idrottsförbund, allt med samma låga framtoning. Resultatet av hans arbete talade för sig själv.
Under en följd av år var Sixten fiskare till professionen. Och låg bland annat och fiskade på Fladen. Då var det inte till att sluta jobba klockan fem för att gå hem och sända ut kallelser, ringa funktionärer och skriva protokoll. Men hemma hade han sin egen hjärntrust, hustrun Elsa. Där bakom kulisserna skötte hon det hela när han inte kunde. Hon såg till att allt blev både utskrivet och ivägskickat, De två blev ett oslagbart team. I dag är Elsa en pigg, vital och till och med till utseendet ungdomlig gammal dam, som fortfarande intresserar sig för KIF.
Sixten som var född den 21 juni 1907 gick bort i maj 1983. Men ända fram till 1980 var han KIF:s sekreterare och centralgestalt. Dryga 50 år i fotbollens tjänst. Hans ljusa minne kommer alltid att leva i KIF.