KUNGSHAMNSVALLEN 90-talet

Föreningen ansvarar numera för drift och underhåll på vallen. De löpande uppgifterna såsom klippning, vattning och kritning genomförs av våra anställda med viss uppstöttning av medlemmarna under semester och helger.
I direkt anslutning till vallen startades under hösten 1995 sprängningarna för den nya fotbollsplanen som vi nu hade arbetat för några år. Planen byggs tillsammans med Sotenäs Kommun och finansierades av Kommunen, KIF samt med bidrag från RF och Tordénstiftelsen.
Under sommaren ´95 hyrde föreningen ut Kungshamnsvallen för konserter vid två tillfällen. Förutom hyran för anläggningen fick föreningen ta hand om viss försäljning samt parkeringarna mot att vi bistod med funktionärer och tog hand om städning mm. Först ut var det Amerikanska bandet TOTO i början av juli och sist i juli kom Ulf Lundell. Tillströmningen till konserterna var god och även om det ekonomiska utfallet för arrangören MAJOR inte var så lysande så blev det för KIF:s del ett gott tillskott till klubbkassan.
I direkt anslutning till vallen pågick under hela 1996 arbetet med att anlägga en ny fotbollsplan. Sprängningsarbetena, som var mycket omfattande, avslutades under våren och under sommaren och hösten kördes stora mängder lera, jord och sand på. Jorden och leran hämtades huvudsakligen från torvmyrarna i bergen ovanför vallen och när vintern kom var toppskiktet, som bestod av 1000 m3 sand blandat med 300 m3 jord, på plats. Totalt har mellan 3000 och 3500 m3 jord, lera och sand körts på. Det som återstår nu är att jämna ut ytan efter vinterns sättningar och att gräva ner den inköpta konstbevattningsanläggningen. Därefter är det dags för gräsytan. Föreningen betalade c:a 200 000 kronor i planen under 1996 och beräknar att lägga ut lika mycket under 97. Till detta kommer stängsel för c:a 65 000 som KLUBBAN (Damklubben) har lovat att finansiera. För att dra in lite extrapengar till den nya planen sålde vi på vårkanten "grästuvor". Det hela gick ut på att folk bidrog med en liten summa pengar var, 50 eller 100 kronor, för att finansiera gräset. Vi gick också ut till företag och bl.a Abba Seafood nappade på det hela och skänkte 20 000 kronor till planen.
Under sommaren hyrde föreningen liksom förra året ut Kungshamnsvallen för konserter vid fyra tillfällen. Första galan var på midsommarafton. National teatern och ett flertal andra band spelade men det kom mycket lite publik. Därefter kom Deep Purple följt av Status Quo och avslutat med Sven-Ingvars och Smokie. Tillströmningen till konserterna blev bättre och bättre under sommaren. För KIF:s del gav det hela trots allt en del pengar men slitaget på löparbanor och cementsargen runt plan drar ner resultatet.
I direkt anslutning till vallen pågick under ´97 arbetet med att färdigställa den nya fotbollsplanen. Ett staket restes på vårkanten runt planen till en kostnad på c:a 75 000:- Detta betalades i sin helhet av damkommittén klubban och vi är dem ett stort tack skyldiga. På vårkanten fick vi också det glädjande beskedet från Thordénstiftelsen att de gick in och finansierade materialet till läggning av färdigt gräs och till den automatiska bevattningsanläggningen. Det tidigare beslutet att på grund av ekonomiska skäl så gräsytan ändrades därför till förmån för färdigt gräs. Under våren slutplanades jordytan på planen och den automatiska bevattningsanläggningen grävdes ner. Sedan i juni var de dags för läggning av gräsrullarna som anlände från Halmstad med tre långtradare. Rullarna var 0,4 x 2,5 m, dvs 1 m² per rulle, vilket innebar att de var c:a 6500 rullar som lades ut Det hela löstes genom ideella insatser av förening och vi hade under tre dagar c:a 25 personer x 5 gäng som arbetade med läggningsarbetet. Det hela fungerade mycket bra och när allt var klart hade vi en ny och mycket inbjudande fotbollsplan. Eftersom Lyckevallen fick vara kvar ända till i slutet av september valde vi att inte spela på planen före nästkommande vår. Under hösten och vintern började vi att planera för utbyggnad av omklädningsrummet på Kungshamnsvallen. Bygglov söktes och godkändes i början av 98.
Den nya fotbollsplanen, i folkmun döpt till "Himlavallen", började användas i början på maj ´98. Först ut på den nya planen både att träna och att spela match var P12 laget. Första matchen spelades mot Grundsund och KIF:s P12 Lag 1 vann med 6 – 2. Det första målet gjordes av en lycklig 12-åring från Hovenäset, Henrik Johansson.Under sommaren kompletterades den nya planen med rejäla stolpar på kortsidorna och bollnät sattes upp på sydvästra kortsidan. Under 98 och vintern 98/99 färdigställdes tillbyggnaden av omklädningsrummet. Snickaren Christer Jakobsson som anställdes från maj t.o.m. juli drog det tyngsta lasset men en hel del arbete klarades också av på ideell basis. I början av februari ´99 var det färdigt invändigt och A-laget kunde flytta in i nya fräscha lokaler. Den nya delen består av ett nytt stort omklädningsrum för hemmalaget med 24 skåpplatser, bastu, duschar, WC och massagerum. Ett nytt förrådsrum med plats för tvättmaskin och två nya omklädningsrum för den nya planen med vardera 18 platser och kompletta med duschar och toalett. Totalt omfattar tillbyggnaden 119 kvadratmeter. Kalkylerad byggkostnad var drygt 700 000 kronor men tack vare sponsring och ideellt arbete kommer kostnaden att begränsas till c:a 400 000, även detta en stor summa pengar för vår förening. Byggnationen har finansierats i sin helhet av KIF med benäget bidrag från dels Thordénstiftelsen med 25 000 kronor, från RF med 85.000 kronor, och från damerna i klubban med 50 000:-.