1970-talet

Liksom 60-talet inleddes 70-talet på ett framgångsrikt sätt. Seriesegem i division 4 följdes upp med en mittenplacering i division 3, och redan påföljande år, 1971, kunde man för tredje gången i historien ståta med serieseger i division 3. Liksom på 40-talet var man tvungna att kvalspela om en plats i tvåan men till skillnad från 25 år tidigare lyckades man denna gång i kvalet och 1972 var KIF åter tillbaka i division 2 (superettan).
Sejouren blev nu tyvärr enbart ettårig, men det fanns flera tillfällen att glädjas åt föreningens framfart även vid detta besök i den näst högsta serien. Mer om detta kan ni bland annat läsa i Bengt Johanssons artikel på annan plats på denna hemsida. Hasse Samuelsson var 1972 tillbaka i KIF och vann, sin vana trogen, skytteligan igen detta och påföljande år. Han avbröt därmed Jerry Karlssons framfart i toppen av denna liga som pågått med några få undantag sedan i mitten av 60-talet. Som en tröst i bedrövelsen över degraderingen från division 2 1972 kan noteras att A-laget detta år vann DM, B-laget vann sin serie och juniorlaget segrade i Bohusläns Västra Juniorserie. Även 1973 lyckades A-laget vinna DM men trenden i seriespelet var under de närmaste åren negativ och 1975 blev det nedflyttning till division 4. Kurt Björck, som engagerades som tränare 1976, lyckades dämpa fallet och föreningen var detta år nära att direkt vända tillbaka till division 3. Laget slutade dock på andra plats i serien, detta trots eller tack vare att många nya ungdomar slussades in i laget. Steffen Radl satte detta år, 1976, nytt match- och målrekord i KIF genom att i A-, B-, Junior- och 16-årslag spela 77 matcher och tillverka 114 mål.

16/17-års laget i Norway Cup 1977 där dom blev bästa
svenska lag totalt (5:a) Kurt Björck släppte fram alla i det
här laget i A och B laget.
St.fr.v: Lars-Åke Hansson (lagledare) Leif Andréasson (tränare),
Bengt Eylis, Urban Andersson, Peter Karlsson, Sten Isaksson,
Steffen Radl, Conny Olsson, Rolf Kristiansson, Ebbe Karlsson (ledare)
Knäst.fr.v: Supportern Sigurd Claesson, Michael Blomster,
Jan Johansson, Lars-Ture Larsson, Reine Davidsson, Mats Olofsson,
Stig Kristensson, Thor Horseide, Hans Sivertsson

Kurt fortsatte sedan att lotsa laget under slutet av 70-talet med ytterligare en andraplats 1978 som främsta placering. 1979 kom laget under Bertil Sjöfeldts ledning fyra i serien och den nedgående trenden inleddes på nytt. 1973 spelade för första gången ett engelskt division I-lag, Queens Park Rangers, på Kungshamnsvallen. Matchen gick till historien av två skäl, för det första var vädrets makter på ett ovanligt dåligt humör, och regnet och blåsten gjorde spelförhållandena mycket svåra. För det andra gjorde KIF uppseendeväckande bra motstånd och engelsmännens seger blev måttliga 2-0.
Det mest uppskattade som hände under 1970-talets sista år var matchen mellan KIF:s division 2-spelare och TV-laget, som spelades på Kungshamnsvallen i samband med att föreningen firade sitt 60-årsjubileum. Matchen, som sågs av cirka 2.000 åskådare, vanns av TV-laget med 2-1 men huvudintresset riktades inte mot resultatet utan mer mot de många upptågen i samband med och runt matchen. Nämnas kan också att KIF:s damlag debuterade med match mot LFF vid denna tillställning. Matchen förlorades med 0- 11.

KIF´s kvallag mot Spånga 1971.
Stående från vänster:
Ellert Samuelsson (lagledare),
Jerry Karlsson, Lars-Inge Olsson,
Sune Olsson, Jens Olsson,
Bengt Johansson, Lars Sand.
Knästående från vänster:
Hasse Samuelsson, Kjell Olsson,