1930-talet

I inledningen av 30-talet passerades några milstolpar i föreningens historia. 1930 vann B-laget som första lag sin serie, Orustserien. 1931 satte "tredjelaget" nytt målrekord för KIF med 13-1 mot Slättens tredjelag. A-laget spelade fortfarande sina matcher i division IV Bohusserien men trenden var uppåtgående och verksamheten växte och frodades. Detta märks inte minst när man i jubileumsbetraktelsen från 1934 läser vilka lag som varit här som gäster. Här nämns storheter som Örgryte IS (13), Göteborgs IFK (lag 3), Lundby IF, Gårda BK, Bagaregårdens IF, Fredrikstads IF och Skagens Boldklubb. B-laget hann också med en andra serieseger, Skärgårdserien 1933/34, innan det lyckades för representationslaget att hemföra sin första serieseger. 1935/36 vann man elitserien med bara tre tappade poäng av 36 möjliga. Hösten 1936 var det därför premiär på Kungshamnsvallen för spel i division 3 Norra Västsvenskan. Laget lyckades här mycket bra och man placerade sig på en meriterande tredje plats när serien avslutades efter våren 1937.

Kungshamns IF Elitseriesegrare 17 maj 1936. Stående från vänster: Elber Oleniusson, lagledare, Allan Claesson, Kjell Kristiansson-Sjöman, Sigurd Hahne, John Phil, Alfons Karlsson. Knästående från vänster: Sixten Ramn, Åke Brodén, Osvald Bäcksson, Rune Johansson, Ragnar Robertsson, Axel Phil.

Slutet av 30-talet kan betecknas som den första "glansperioden" i KIF:s historia. Den stora ombyggnaden av Kungshamnsvallen färdigställdes och man fick därmed tillgång till en arena som var på topp med tidens mått mätt. A-laget spelade framgångsrikt i division 3, och man lyckades också mycket väl på andra håll. 1938 hemfördes till föreningen det första distriktsmästerskapet i fotboll. Finalen spelades på Kungshamnsvallen mot IK Kongahälla och vanns med siffrorna 3- 1. På vägen eliminerades i tur och ordning Lysekils FF, Munkedals IF och Smögens IF.
De spelare som fick mästerskapsmärken var: Osvald Bäcksson, Ragnar Robertsson, John Hellner, Åke Brodén, Gösta Robertsson, Henry Bäcksson, John Phil, Valter Johansson, Alfons Karlsson, Allan Karlsson och Rune Johansson d.y.

KIF distriktsmästare för andra året i följd genom seger över Smögens IF den 22 oktober 1939.
Stående från vänster:
Sixten Ramn, lagledare, Gösta Robertsson, Henry Bäcksson, Sigurd Hahne, John Hellner, Axel Phil, Alfons Karlsson, Helge Brodén.
Knästående från vänster: Reinert Claesson, Osvald Bäcksson, Nils Bengtsson, Ragnar Robertsson, Åke Brodén.

Även 1939 gick man till final i DM. Motståndare detta år var tidigare bundsförvanterna Smögens IF, och finalmatchen spelades på Havsvallen. Matchen slutade 2-2 och det blev därför omspel på Kungshamnsvallen. Nu var KIF:s spelare i bättre slag och när matchuret visade på full tid kunde resultatet summeras till en överlägsen 6-1 vinst för de regerande distriktsmästarna. Även juniorlaget vann distriktsmästerskapet 1939. I finalen besegrade man IFK Uddevalla med 2-0. En av de deltagande spelarna, Nils Bengtsson, kunde därigenom ståta med två DM-tecken under samma år eftersom han även deltog i senior-DM. Juniorlaget hade också tidigare, under åren 1935 till 1939, nått framskjutna placeringar i DM. Redan premiäråret 1935 blev man tvåa och 1937 gick man till semifinal. 1938 nådde man till finalen men förlorade mot Munkedal. De spelare som var med och tog hem juniorDM 1939 var: Karl-Verner Hedberg, Torsten Karlsson, Reinert Claesson, Karl-Hilding Wilhelmsson, Karl-Henning Eliasson, Rune Svensson, Ebbe Karlsson, Sölve Lövqvist, Agne Nilsson, Nils Bengtsson och Allan Samuelsson. Deltagit i en match hade Gilbert Kristiansson, Nils Nilsson, Henry Kling och Lennart Bengtsson.
En av de mest uppmärksammade matchema på Kungshamnsvallen under 1930-talet spelades söndagen den 24 april 1938. KIF gästades av dåvarande division II-laget Varbergs Bois och skulle enligt de flestas uppfattning inte ha någon chans i kraftmätningen mot hallänningarna. Spelet var jämt under den första halvleken och vid pausvilan hade KIF 2-2, vilket av publiken ansågs vara över förväntan. När KIF sedan gick ut i andra halvlek och tog över initiativet i matchen började man ana att något stort var på gång. Slutresultatet skrevs till 6-3 och de sympatiska gästerna från Varberg erkände oförbehållsamt att resultatet var fullt rättvist.

Medlemskort från 1934.

A-lagets seriespel under 30-talet