1920-talet

Fotbollens vagga i dåvarande Gravarne IF fanns utanför själva samhället på de så kallade Förålbackarna. Platsen liknade, enligt de tidigaste verksamhetsberättelserna, mer en skidbacke än en fotbollsplan. Det var en brant sluttning, och det lag som vann lottdragningen kunde i allmänhet bespetsa sig på segern. Här spelade man vänskapsmatcher mot Smögens IF, Berfendals IF samt mot Lysekils FF under åren 1919 till 1921. Planen tillät på grund av utrymmesbrist endast spel med niomannalag, men trots detta spelades vid midsommar 1921 den första internationella matchen mot Skagens BK som då gästade Smögens IF. Utbytet med Skagen har sedan fortsatt från och till ända in i våra dagar.

Medlemskort från 1927 resp. 1929.

De som spelade i föreningens representationslag i inledningen var: David Virasson, David Kristiansson, Viktor Kristiansson, Karl Fagerberg, GN Gustavsson, Gustav Svensson, Henry Hansson, Ture Hansson och Anders Johansson. Bland dessa nio pionjärer bör man i ett sådant här sammanhang plocka fram frisörmästaren Karl Fagerberg eftersom han i mångt och mycket kan ses som föreningens upphovsman.
Under sommaren 1922 togs Kungshamnsvallen i bruk och här spelade Gravarne IF vänskapsmatcher fram till 1926. Första motståndarna på Vallen var Lysekils FF varefter följde matcher mot Grebbestads IF, Smögens IF, Munkedals IF och Ulebergharnns IF ( sedermera HGolF).
1926 bildades Bohusserien och föreningen anslöt sig till denna från starten. Första seriematchen spelades på Kungshamnsvallen mot Munkedals IF. Gästerna vann med 4-2. Domare var John Hellner från Hunnebostrand.

Den äldsta kända bilden från en match på Kungshamnsvallen tagen 2/7-1922.
Gravarne IF spelar i den första klubbdräkten, röd och vitrandig tröja och vita byxor. Motståndarlaget okänt.
För att fä ett bättre A-lag slog Gravarne IF och Smögens IF sina påsar ihop under vintern 1927/28. Placeringarna i Bohusserien förbättrades härigenom men inte i den utsträckningen att man nådde avancemang i seriesystemet. Redan 1930 gick föreningarna åter skilda vägar. Dessförinnan (1929) hade man passat på att byta namn till Kungshamns IF. Då namnbytet genomfördes fanns två olika förslag. Ett från Ludvig Ödman om Kungshamns Idrottssällskap och ett från Karl Fagerberg om Kungshamns Idrottsförening. Det senare vann omröstningen med tolv mot åtta.

Lagbild från 1926.
Stående från vänster: Tryggve Syversen (domare), Ludvig Wingård, Gustav Svensson, Sixten Ramn, Sigurd Simonsson, Josef Malm, Helge Brodén.  Mitten:  Sterner Karlsson, Alf Nilsson, Folke Johansson.
Knästående:  Algot Hermansson-Aggeholm,
Wijk Kristiansson, Karl Andersson