Kungshamns IF - IFK Uddevalla  2-4  (0-3)

4-1   Henrik Johansson
4-2   Christian Öster

Det sägs att motivation slår klass i viktiga matcher.
Det är ingenting som spelarna i IFK Uddevallas
överlägsna division 4-lag har hört talas om.
Trots att seriesegern varit klar i flera veckor blev
det 4-2 borta mot Kungshamn i den sista omgången.
Det betyder att Kungshamn snuvades på kvalplatsen av Stenungsund som vann med 4-1 i Ed.

FOTO: Peo Nilsson
Tränaren Sven-Erik Olsson, här tillsammans med Johnny Arvidsson
lämnar Kungshamns IF efter fyra säsonger, men han fick inte avsluta
med ett div.3 kval. Suveräna seriesegrarna IFK Uddevalla vann med
4-2 på ojämna Kungshamnsvallen i den sista omgången.
Det betyder att Stenungsunds IF i stället får kvala till trean.

-Fler bilder från matchen-

-Bara erkänna att IFK Uddevalla var alldeles för bra för oss, säger tränaren Sven-Eric Ohlsson, som nu lämnar Kungshamnsvallen efter fyra säsonger. Visst ville killarna vinna, men dom hängde helt enkelt inte med i tempot.
IFK Uddevalla visade med eftertryck varför det skiljer 17 poäng mellan lagen. Snabbt passningsspel och effektiva avslutningar gjorde att Kungshamns försvar förvandlades till rena svängdörren.
-Jag är inte besviken på säsongen i stort med tanke på vår tunna trupp, säger Sven- Eric Ohlsson, men däremot på att vi vek ner oss så pass en kelt i första halvlek. Defensiven har ju varit vår styrka i år.
IFK-arna var på strålande humör inför lördagskvällens segerfest, och klädde av Kungshamn fullständigt. Kvaldramatiken var över efter 0-3 i paus, eftersom Stenungsund hade samma siffror i Ed.
-Otroliga killar, berömmer tränaren Thomas Hemberg, dom hatar att förlora och gick för fullt som vanligt. Ska bli spännande att se hur långt vi räcker till i trean. Men jag lovar att det finns gott om självförtroende i det här gänget.
IFK Uddevallas slutade på 57 poäng, 16 före Stenungsund. Men det mest imponerande är ändå bortafacit: Vad sägs om elva segrar, noll oavgjorda, noll förluster.
-Jag har hållit på med fotboll hur länge som helst, skrattar Thomas Hemberg, men jag har aldrig spelat i ett lag som inte tappat en enda poäng på bortaplan. Mycket starkt!
Med tanke på hemmaplan och suget efter kvalplatsen borde Kungshamn visat betydligt bättre vilja. Men insatsen bevisar bara att KIF inte är moget för division 3-spel. Försvaret, som bara hade släppt in 18 mål på 21 omgångar, säckade ihop totalt. IFK fick göra fyra fullträffar på 50 minuter. Sasa Filopovic satte de två första, Ulf-Jonas Johansson sköt 0-3 på straff och Andreas Hermansson följde upp
med 0-4 strax efter paus.
-Vi fick helt enkelt en riktig fotbollslektion, erkänner Sven-Eric Olsson, och även om vi snyggade till siffrorna hade ju IFK full kontroll på matchen.
Dom bevakade bara sina tre poäng.
IFK Uddevalla visade dessutom sin bredd. Innerbackarna Peter Markusson och Andreas Olsson saknades på Kungshamnsvallen. Dessutom blev målvakten Rickard Johansson skadad efter 20 minuter. Vikarierande mittförsvararen Ulf-Jonas Johansson drog på sig målvaktströjan — och gjorde en mycket bra insats.
-I gengäld saknade vi båda våra innermittfältare, säger Sven-Eric Ohlsson, men jag tänker inte skylla på nåt idag. IFK Uddevalla är seriens klart bästa lag.
Det är bara att gratulera!
IFK Uddevalla har stått i skuggan av Oddevold sedan division 1-säsongen 1993, men nästa säsong
blir det derbyn igen.
Härligt, säger Thomas Hemberg med längtan i blicken. Och för att vi ska hänga med i division 3 behöver vi bredda försvaret och mittfältet. Anfallare har vi redan så det räcker.

-Bohusläningen, 020930-