Kungshamns IF - Hogstorps IF  3-2  (1-0)

1-0  Rikard Maisa
2-1  Peter Lysell
3-2  Rikard Maisa

Än en gång spelade Kungshamnsvallens ojämna plan spelarna ett spratt, och den här gången var det nog hemmalaget som led mest av underlaget.
- Det blev lite som vi befarat. Vi lyckades inte alls komma upp i samma intensitet som i Mellerudsmatchen, och vi hade verkligen svårt att få till det.
Kungshamn tog ändå ledningen efter en halvtimmes spel när Rickard Maisa slog in 1-0.
Ett resultat som såg ut att bli 1-1 i första halvlekens slutskede när gästerna tilldömdes en straffspark. Den slogs dock över Martin Görlings målram så 1-0 blev halvtidsresultat.
Sedan hände en hel del saker i inledningen av den andra halvleken. Inom loppet av bara några minuter tillverkades inte mindre än tre fullträffar. Först kvitterade Hogstorp genom Mikael Webb och strax därefter återtog Kungshamn ledningen när Peter Lysell slog en retur i nät. Men det var inte nog med det, för minuten efteråt var det dags för Mikael Webb att anteckna sig i målprotokollet igen när han gjorde sitt och sitt lags andra fullträff.
Efter det här tog Kungshamn över allt mer av spel och man skapade också en hel del målchanser utan att lyckas sätta pricken över i:et. Det hela såg ut att sluta i oavgjort och poängförlust för hemmalaget när Christian Lycke i slutminuten rann igenom, fälldes och till Hogstorpsspelarnas protester och besvikelse pekade domaren obevekligt på straffpunkten.
Rickard Maisa lade bollen till rätta och överlistade gästernas målvakt och därmed var trepoängaren bärgad i och med Maisas 3-2-mål.
- Det är svårt att spela fotboll på den här planen. Men vi måste lära oss det och spela efter planens beskaffenhet. Det är lättare att förstöra för motståndaren, som vi gjorde mot Mellerud, än att föra spelet. Det största bekymret som vi har just nu är inte spelet utan planen. Tyvärr är det så, konstaterade Sven-Eric Ohlsson, Kungshamns tränare som tyckte att det här var en relativt slätstruken tillställning.
Ingen speciell spelare höjde sig över mängden i KIF-laget. Skall någon spelare framhållas så får det bli Andreas Öster för att han jobbade bra.

-Tommy Thörnblom, Lysekilsposten-