Kungshamns IF - Bovallstrands IF  2-0  (0-0)

1-0  Rickard Maisa
Peter Lysell

Bilder från matchen.

"Fimpen" i kamp med Markus Larsson.

Bovallstrand mot Kungshamn.
Uppstickaren mot det gamla storlaget.
Det var upplagt för
"Slaget om Sotenäs" i solgasset på
Kungshamnsvallen i lördags.
Och visst gjorde Bovall allt för att trycka till KIF i derbyt med massor av prestige. Men det blev ändå hemmaseger till slut (2-0).

- Oerhört tufft, pustar Kungshamns tränare Sven-Erik Olsson, men visst är det fortfarande KIF som regerar i Sotenäs!
Kollegan Tomas Hemberg kontrar direkt:
- Fram till i höst kanske. Men på en anständig plan ska vi ta revansch!
Det här var första gången någonsin lagen möttes i seriesammanhang. 500 personer på läktarna, två kampsugna lag och vädergudarna på bästa vårhumör.
Allt var dukat för ett härligt derby - om inte planen hade varit så bedrövligt dålig. Rena potatisåkern på vissa ställen. Bollen studsade som en flipperkula mellan tuvorna.
Ja, det är så man skäms, säger Sven-Erik Olsson. Båda lagen ville spela boll men det var ju nästan omöjligt. Vi får väl flytta till B-plan i fortsättningen...
Kungshamn, som gjorde tre säsonger i gamla division 2 på 60- och 70-talen, har fostrat en rad toppspelare. Namn som Sten Pålsson, Hasse Samuelsson och Janne Olsson har gjort Kungshamnsvallen smått klassisk. Hasse Samuelsson fanns själv på plats och fick se sina efterträdare ta tre viktiga division IV-poäng.
Jan Öster är ordförande i Bohusläns Fotbollförbund, speaker på KIF:s matcher och ledare i klubben sedan många år. Men några drömmar om Superettan har han inte.
-Nej, Kungshamn ligger lite för långt från Göteborg för att kunna konkurrera. Talangerna försvinner snabbt till skolor och annat. Vi får nog finna oss i att pendla mellan trean och fyran. Lillebror Bovallstrand var överlägset i femman i fjol men har redan blivit varse att det handlar om helt annat motstånd i division IV. Bara en seger på fyra omgångar
-Men jag tycker ändå vi gav topplaget Kungshamn fullt jobb, säger Tomas Hemberg, som själv slutade som aktiv i höstas. Med marginalerna på var sida hade vi fått en pinne.

Ställningskrig på mitten varvades med giftiga chanser vid båda målen. Den usla planen gjorde att det blev
chansartat i straffområdena. Men visst vann Kungshamn rättvist. Två mål och 6-3 i chanser talar sitt tydliga språk
- Men tänk om Mattias Hägglund och Dan Gröning satt sina lägen före paus funderar Tomas Hemberg, då hade KIF fått det tufft i andra. I stället var det Kungshamn som avgjorde på slutet. Normalt så säkra mittbackarna Martin Feldt och Christian Eriksson, två av sju gamla KIF:are Bovalls lag, tappade markering. Rickard Maisa smällde in 1-0 med sju minuter kvar. Peter Lysell satte tvåan på övertid.
Men segern var allvarligt hotad strax innan 2-0-målet. Michael Joelsson, bäst på plan i den andra halvleken, fick kalasläge efter en löpning till höger. Men skottet tog i gavelns utsida.
- Puh, så nära, säger Sven-Erik Olsson, men 1-1 i det läget tycker jag varit väldigt orättvist. Vi hade ju faktiskt dom flesta och vassaste chanserna.

-Bohuslänningen, 010514-