Kungshamns IF - Åsebro IF  1-1  (1-1)

1-1   Rickard Maisa
Kungshamns IF:s framfart i seriesystemet kan närmast liknas vid en berg och dalbana.
Laget har nu pendlat mellan att ha varit ett topplag i trean till mittenlag i fyran de senaste tio åren.
Efter en tid i fyran verkar dock pendeln svängt igen. Igår spelade nämligen laget 1-1 (1-1) i seriefinalen mot Åsebro.

- Nu ser det bra ut igen. Föreningens ändrade attityd till A-laget har börjat slå igenom, säger Henrik Johansson, en av Kungshamns trotjänare.
   Johansson har faktiskt varit med ännu längre ned med Kungshamn.
   - Jag var med när vi gick från femman till fyran. Sedan stack jag iväg till IFK Uddevalla under några säsonger och kom tillbaka, säger Johansson.
   Det är just det som är Kungshamns ändrade policy. När laget senast gick upp i trean var laget ett hederligt "köpelag", alltså man värvade spelare för stora pengar.

Nu gäller hemkört

Denna gång är det annorlunda. Nu ska avancemanget grejas genom idell ädel "Gravarnepôjkar".
   - Kan man sägas. Vi har nästan bara egna produkter i dagens lag. Några har gjort som jag. Killarna som kommer tillbaka efter spel i andra klubbar, säger Johansson.
   Men det såg minst sagt illa ut för Kungshamn inledningsvis. Åsebro rivstartade och hemmalaget verkade inte alls på humör i ösregnet. 0-1 efter tio minuter verkade kunna bli mer för Åsebro var fullkomligt överlägsna.
   Men som så ofta kan det vända fort i fotboll.
   För som en blixt från klar himmel fick Kungshamn en kontring som ledde till 1-1.
   - Ett mycket viktigt mål. Hade det dröjt lite längre med kvitteringen hade vi fått det svårt, säger Johansson.

Kungshamn tog över

Kungshamn kom in i matchen och kunde faktiskt ta över händelserna. Istället var det Åsebro som fick problem.
   - De gav oss väldigt problem ett tag i första halvlek. Deras kantspelare, Johnny Arvidsson rann igenom gång på gång och fick faktiskt ändra på vårt spel för att stoppa honom, säger Åsebros tränare, Olof Engelbrektsson.
   Efter en bra första halvlek och 1-1 i paus stagnerade spelet betänkligt i andra halvlek. Det märktes att det var seriefinal och inget lag ville förlora. Chanserna som försvann nästan helt och förutom en farlig frispark av Henrik Johansson hände inte mycket.

Båda lagen nöjda med en poäng

- Synd att jag inte fick avgöra på frisparken där. Det hade varit kul. Men jag är nöjd med en poäng ändå. Det var jämnt, säger Johansson.
   Det lag som var dagens stora vinnare var Mellerud som gick upp i serieledning i och med det oavgjorda resultatet på Kungshamnsvallen.
   - Det är så. Kungshamn var förra omgångens vinnare när vi och Mellerud spelade oavgjort. Alla slår alla i toppen så det blir nog jämnt ända in till sista omgång. Vi har i alla fall ännu inte förlorat till någon konkurrent i toppen så jag är nöjd, säger Engelbrektsson.

Christian Janson
sporten@bohuslaningen.se