Hunnebostrands GoIF - Kungshamns IF  5-0  (4-0)

Finalerna i DM eller som det numera officiellt heter, Bohus Motor Cup avgjordes under torsdagen på Rimnersvallen. I damfinalen möttes Herrestad och Vallen. Segern gick till Vallen och detta med hela 7-1 (2-1).
I den efterföljande herrfinalen drabbades
Hunnebostrand och Kungshamn samman. Här vann något överraskande Hunnebostrand med 5-0 (4-0).
De 300 hundra som hade sökt sig till Rimnersvallen fick se en del bra prestationer. Och inte minst fick de se hela tretton mål.
Kungshamns IF spelar i division IV och Hunnebostrand i division VI och enligt reglerna i DM gavs därför Hunnebostrand två bonusstraffar. Dessa förvaltades på bästa sätt och innan avspark hade alltså Hunnebostrand en tvåmålsledning. Självförtroendet efter dessa bonusstraffar var på topp i Hunnebolaget och man började matchen relativt positivt.
Kungshamnspelarna verkade ha vaknat på fel sida och detta blev inte bättre när de drabbades av en tidig skada på Andreas Niklasson. Strax innan detta fick de också släppa in tredje målet för dagen och ställningen skrevs till 0-3. Sedan försökte Kungshamn, men den riktiga skärpan var som bortblåst. Eller vad sägs om fyra kvalificerade målchanser under första halvlekens sista åtta minuter. Men som vanligt när ett lag trycker på och inte kan få in bollen, så går motståndarna upp och gör mål. Detta blev fallet och Per Andersson kunde på en volley från fem meter göra 4-0 och detta visade sig vara spiken i kistan. I den andra halvleken försökte Kungshamn på nytt, men de hade varken turen eller skickligheten på sin sida. Rikard Söderlund i Hunnebostrandsmålet spelade strålande och han hade även god hjälp av försvarsjätten Ulf Johansson.
- Det gick mycket bra idag och vi var mycket mer taggade än dom. När man möter lag från en högre division är det alltid lätt att ta fram det yttersta, sade en nöjd Söderlund.
Han fick medhåll från egna tränaren Tommy Pettersson, som tyckte att hans mannar var mycket hungrigare än vad de visat tidigare under årets seriespel.
När inte målen ville komma blev Kungshamnsspelarna mer och mer frustrerade. Matchens sista mål gjordes av Per Andersson, som i den 87:e minuten fullbordade ett äkta hattrick. Detta betydde 5-0 till Hunnebostrand. Rättvist eller inte kan väl diskuteras, men vilja brukar slå klass, och matchen var ett tydligt bevis på detta.

-Johan Lindén, Bohuslänningen-