Henåns IF - Kungshamns IF  4-4  (2-2)

2-1   Mattias Johansson
2-2   Rikard Maisa
2-3   Rikard Maisa
4-4   Henrik Johansson

Gårdagens seriefinal mellan Henån och
Kungshamn i division IV hade det mesta.
Strålande väder. En utvisning. Chanser och
mål i massor. På toppen av allt fastställdes
slutresultatet 4-4 (2-2) på en frispark som hade platsat i vilket fotbollsmagasin som helst.
- Klart jag är nöjd med den frisparken. Den satt där den skulle, skrattar Kungshamns Henrik Johansson om sin smekning upp i krysset.
Annars fanns matchens förgrundsfigur i hemmalaget Henån. Säsongens förgrundsfigur
inte bara matchens utan hela säsongens förgrundsfigur förresten. Tom Ekliden, 18 år, har under våren visat att han är en talang ut över det vanliga som sätter skräck i alla motståndarförsvar han möter. Men med gårdagens match var han inte speciellt nöjd.
- Nej usch. Tappa två poäng i slutet och missa fem frilägen är inte något jag är nöjd
med, säger han.
Ett mål och en straffspark rotade i alla fall grabben fram. Ett facit som nog många varit glada över. Spelmässigt var det annars ganska jämnt om man ser till hela matchen.
Spelinitiativet skiftade mellan de båda lagen. En av orsakerna till detta kan skyllas på värmen som tog musten ur de flesta.
I den första halvleken såg det dock ut som om Henån skulle kunna vinna. I mitten av halvleken spelade man ut Kungshamn och gjorde 2-0 helt rättvist. Efter målet kom dock Kungshamn tillbaka på allvar. Tändvätska för laget och deras 'fotbollskunniga" supportrar var den frilägesutvisning som kom i samma situation som straffen. För på övertid av den första halvleken både gästerna reducerade och
kvitterade till 2-2.
- Vi hade lite tur där faktiskt. Henån har ett friläge precis innan vårt första mål. 3-0 där och matchen hade varit över, siar
Sven-Eric Ohlsson, tränare i Kungshamn.
Stärkta av sin kvittering kunde Kungshamn trots tio man på planen ta över matchen i början av andra halvlek och rättvist ta ledning med 3-2.
Henån var dock inget slaget lag skulle det visa sig för in kom två killar från bänken och gjorde mål. 3-3 svarade Christer Ivarsson för och 4-3 kom lite turligt från Robert Niklassons fot då han skott stannade till i gräset och ställde Kungshamns målvakt..
- Givetvis skönt när avbytarna gör mål, kommenterar Lars Hansson, tränare i Henån sin fingertoppskänsla. Vändning på nytt
Men matchen tog alltså på nytt en vändning då två minuter återstod med Henrik Johanssons frispark som betydde 4-4.

-Christian Janson, Bohuslänningen-