Rosseröds IK - Kungshamns IF

Mohammad Teymouri 87" Mohammad Teymouri
Max Albertsson
Leo Karlander     Publik: 69

Match mellan ettan och tvåan efter 5 omgångar, båda lagen på 13 poäng, där vi dock har lite bättre målskillnad än dem. Två helt olika spelstilar som möts också, Rosseröd med fysisk fotboll, som mest slår långbollar och krigar, och vi som vill spela oss igenom mitten och vara bollförande. Historiskt sett så har vi haft problem mot sådana här lag på bortaplan, så även denna dag. Rosseröd startar matchen klart bäst och vi är lite vilsna första 20 minuterna. Vi har svårt att hitta rätt i positionerna och är tvåa på alla bollar. Vet inte om inledningen beror på att vi ändrat om en del pga skador och avstängningar, eller om det är underlaget då det var vår första match på naturgräs för året. Hur som helst, inledningen är ej bra och efter ca. 15 minuter får vi mål i baken efter att vi rensat bollen rakt på domaren och en Rosserödspelare blir fri, Matte tar skottet men är chanslös på returen. Efter denna uppförsbacke tycker jag vi spelar upp oss men vi har väldigt svårt i sista tredjedel att få till något. Efter ca. 40 minuter får vi en omställning på Hassan (Planens bästa spelare i mina ögon) som blir nedriven i friläge och deras målvakt får rött kort. Efter detta så är det ett lag på planen och vi tar över fullständigt, visst Rosseröd har väl några omställningar men inte mycket mer. Vi lyckas till slut kvittera i 70:e minuten genom Adam, men det satt långt inne. Vi kommer runt väldigt mycket på kanterna och även centralt i hela andra halvlek, men vi väljer oftast den svåra sista passen istället för den lätta. Vi är inte heller riktigt där i motståndarens straffområde, utan Rosseröd tar bort i princip allt som kommer i deras väg. Så Rosseröds resoluta försvarsspel och vår oförmåga framför mål gör att matchen slutar 1-1. Med tanke på att de ställde en utespelare i mål efter utvisningen så tycker jag att vi borde skjutit betydligt mer skott mot mål. Men det är lätt att vara efterklok. På förhand kände jag att det var viktigt att inte förlora denna match, men som det blev så är man klart besviken att vi inte lyckades ta alla 3 p. Vi får komma igen och försöka göra det bättre offensivt mot Lane nästa fredag. Lite kuriosa är att Ralen gjorde comeback efter skada, nyss fyllda 45 år kamperade han ihop med Nicky i mittförsvaret där båda gör en mycket bra match.