Herrestads AIF - Kungshamns IF

Daniel Mattsson
Joacim Carhed
Leo Karlander     Publik: 84

Det blev seger och vunnen kvalplats efter matchen mot Herrestad.
Det blev en nervös match från vår sida, där Herrestad hade det mesta av spelet, och vi försvarade och kom i omställningar. Matte fick redan från start göra ett par bra räddningar och där ska vi nog vara glada att inte Herrestad fick hål på oss. Istället är det vi som gör 1-0 genom Mohammad i 8:e min. Ett mål som skulle räcka till ledning i paus trots stor hemma dominans.

Vi pratar i halvlek att vi måste ligga närmare våra motståndare i försvar och ha bättre press på deras bollhållare. Detta fungerade dock inte första 10 min i andra, där Herrestads dominans var ännu större, och kvitteringen kom som ett brev på posten (om man kan skriva så nu för tiden😊)Efter detta tycker jag dock att vi lyfter oss samtidigt som Herrestad går ner sig lite. Efter ca timmen spelad sliter sig Jesper M fri och trycker in 1-2 till oss (en stark prestation från unge Jesper) vilket känns otroligt skönt, fast kanske inte rättvist. När sedan Lucas ökar på till 1-3 med en kvart kvar, så börjar man tro att det här kan nog gå vägen ändå. Det blir än nervöst sista kvarten av matchen och särskilt sista 5 min efter Herrestads 2-3 reducering. Men vi reder ut det hela och vinner matchen. Nu var det bara att kolla övriga resultat, som vi bestämt innan match att vi ej ville ha reda på före vår match var slut. Här visar det sig att iallafall ett resultat gått vår väg, och därmed lyckas vi ta återkvalplatsen.
Om man ser till allt som gått emot under säsongen med alla svåra skador mm, så är det väldigt starkt jobbat att klara kvalplats. Och trots att vi legat på nedflyttning sedan omg 8, så har vi aldrig givit upp. Det var ju perfekt att lämna över den platsen efter sista omgången. Nu väntar dock ett osäkert kval där allt kan hända, men vi går trots allt in i kvalet med en positiv känsla.