Skoftebyns IF - Kungshamns IF

Sebastian Persson
Adam Orstam

Publik:

Då var det dags för seriepremiär mot Skoftebyn, som av många är tippade att vinna div 3 i år. Själva visste vi inte riktigt var vi stod inför denna match då försäsongen varit präglad av sjukdomar och skador. Som kronan på verket insjuknar även Erik och Nurmi under torsdag och fredag vilket inte förbättrar utgångsläget direkt. Men det var bara att gilla läget!  Matchplanen var enkel, defensivt  skulle vi döda ytorna centralt och hålla dem ute på kanterna, offensivt skulle vi föröka ta vara på de chanser som uppstod, vi var också överens om att det skulle krävas ett hårt jobb av alla.

I första halvlek fungerar matchplanen perfekt och Skoftebyn skapar endast några halvchanser, själva skapar vi inte så mycket heller men vi får halvlekens hetaste chans som Robin inte riktigt kan förvalta och deras back kan rensa på mållinjen.

Andra halvlek börjar som första, Skoftebyn har mycket boll men skapar inte så mycket. Men efter 10 min spel börjar bensinen ta slut på många (här märks det att vissa ligger efter med träningen) och som så ofta när tröttheten kommer så slutar även huvudet fungera och vi tappar markering vid ett par tillfälle inne i boxen. De gör 1-0 i 67 min och inte långt efter i 72 min gör de även 2-0. Just i detta läge är det inget som talar för oss. Men i 75 min får vi en omställning där Plava får bollen och deras målis river ner honom innanför straffområdet. Plava förvaltar straffen väl och helt plötsligt har vi häng igen. Här märker man vad ett mål kan betyda psykologiskt, vi får helt plötsligt nya krafter, och inom en 4 minuters period är matchen vänd till 2-3. Det är ytterligare två snabba omställningar som resulterar i mål. Plava gör 2-2 och Jimmie 2-3, helt otroligt. Att vi hade bra lagmoral visste jag efter förra säsongen med detta var något i hästväg.
Detta var en otroligt skön seger för oss och väldigt viktig för killarnas självförtroende, hoppas nu att alla frisknar till och kommer ikapp med träningen. Det behövs då alla matcher kommer bli tuffa i år.