Tobbe gör 1-0 på pass av Izzu.
Glada grabbar

Förutsättningarna inför årets sista match var enkla, seger eller oavgjort skulle räcka för oss, oavsett andra resultat. Förlust och vi var tvungna att lita på att Svarteborg inte förlorade mot Skärhamn. Med dessa förutsättningar tog vi genast tag i taktpinnen och dominerade första halvlek ganska kraftigt och skapade en hel del bra chanser, närmast var Adam som efter fint mottag och vändning prickade ribban från ca 20 meter. Återigen gjorde sig vår ineffektivitet påmind och vi lyckades inledningsvis inte förvalta vårt stora spelövertag i mål. Viken hade ett avslut på mål under första 45, en omställning som slutar med ett friläge från vänster som dock Björn mycket säkert räddar. Vi fortsätter trycka på och Viken har stora problem att freda sitt mål, framförallt dominerar vi mitten och lägger många fina bollar bakom Vikens backlinje. Ledningsmålet kommer efter halvtimmen spelad när Izzu jobbar fram bollen mycket förtjänstfullt vid kortlinjen och frispelar Tobbe framför mål som inte gör något misstag. Ett mål som kommer sig av att vi jobbar hårt och inte slutar springa. Efter målet är det fortsatt dominans från vår sida och några minuter innan halvtid tilldöms vi en straff sedan en djupledslöpande Luven blivit nergjord. Izzu tog hand om straffen men tyvärr räddas den av målvakten, returen hamnar framför Erik som dundrar bollen i ribban och bollen studsar ner på mållinjen. 1-0 i paus således och frustrerande att vi missar så mycket chanser, 2-0 precis innan halvtid och Viken hade förmodligen varit ett slaget lag.

I halvtid pratar vi om att inte fokusera så mycket på Vikens hårda och ibland fula spel, att värdera lägena bättre, d v s när vi skall slå en längre boll bakom backlinjen och när vi skall rulla via mitten och på så vis vila med boll och ge oss chansen till fler kantbyten. Vi misstänkte dessutom att Viken skulle komma ut starkt första 15 för att försöka få in en kvittering.

Andra halvlek blir dock som den första, vi dominerar och skapar nu ännu mer chanser. I andra har vi ytterligare en ribbträff, tre i stolpen och fem missade frilägen utan att sätta dit 2-0. Detta är självfallet inte ok och något som varit symptomatiskt under mina veckor i klubben nu på slutet. Vi spelar faktiskt ut Viken efter noter men målgörandet ingår självfallet i spelet och här har vi inte tillräckligt med kvalitet denna match plus att Vikens målvakt svarar för några riktigt fina räddningar. Som så många gånger förut straffar sig missade chanser och Vikens andra avslut på mål resulterar i en kvittering, detta i den 87:e minuten efter högerinlägg och en mycket fin nick i Björns högra hörn. 1-1 och vi fick skylla oss själva då vi inte förvaltat spelövertag i mål. Det går inte att skapa så mycket klarare chanser än vi gjorde men gör man inte mål så blir det lätt ett insläppt istället. 1-1 stod sig och blev slutresultat vilket ju under alla omständigheter räckte för oss och det visade sig dessutom räcka för Viken då Svarteborg vände 2-3 underläge mot Skärhamn till seger med 4-3. Mycket starkt gjort av Svarteborg som inte hade något att spela för, gott med sådan fin moral!

Sammanfattningsvis kan sägas att det som räknas är att vi säkrade kontraktet vilket är en otrolig lättnad men i efterhand finns också en besvikelse över att vi inte tar tre poäng när vi skapar så mycket klara chanser. Detta är något som varit fallet även mot Ed och Grebbestad även om vi där inte skapade riktigt lika många klara chanser som mot Viken. Helt klart är att det finns väldigt mycket talang i laget och med bättre träningsnärvaro, hårdare fysiskt träning och bättre effektivitet tror jag nästa år kan bli riktigt bra. Jag önskar den mycket fina föreningen, KIF, stort lycka till nästa år! Jag har precis som tidigare trivts kanon under de veckor jag varit involverad i föreningen.

-Thomas Sernemo, KIF-