1-1 mot Ed kändes mer som två förlorade poäng än en vunnen. Detta var en match vi borde och skulle vunnit, sett till målchanser och spel. Även om vi inte på något sätt gör en fantastisk match tycker jag vi gör det helt ok sett efter förutsättningarna, speciellt defensivt, vi släpper till väldigt få målchanser.

Första halvlek är jämn och det märks att det är en viktig match för båda lagen då det är spänt och lite krampaktigt. Vi har svårt att få lugn i spelet och det blir mycket kämpa och ganska lite organiserat spel. Erik har vår första klara chans när han springer sig fri på högerkanten efter fint förarbete av Anders, tyvärr får han bollen får långt ifrån sig och chansen rinner ut i sanden. Efter det har Ed två bra chanser, en där vi bl.a. räddar bollen på mållinjen. Efter ungefär halvtimmen spelad har Izzu en väldigt bra frispark som Eds målvakt gör en väldigt bra räddning på, returen hamnar hos Anders som inte får riktig träff utan mer eller mindre prickar en liggande målvakt. Halvlekens sista chans har Luven som efter en mycket bra löpning och ett lika bra högerinlägg från Erik slängnickar bollen strax utanför. Synd för anfallet var enligt skolboken.

0-0 i halvtid således och känslan är att vi tog över matchen mer och mer utan att på något sätt dominera. I halvtid pratar vi om att försöka lugna ner spelet lite och på så vis äga bollen lite mer. Vi pratade också om att försöka byta kant oftare då det fanns mycket yta bakom Eds ytterbackar.

Andra halvlek börjar för vår del bra och jag tycker att vi under halvlekens första halva dominerar matchen och vi skapar nu också två jättelägen. Först är det Luven som efter snett-inåt-bakåt pass för fritt läge från straffpunkten men tyvärr gör Eds målvakt en suverän räddning efter sidledsförflyttning. Nästa läge får Anders som möter Johnnys perfekta högerinlägg med pannan vid den bortre stolpen men oturligt nog hamnar bollen decimeter utanför målvaktens vänstra stolpe. Frustrerande, minst sagt, och vid det här läget förtjänade vi ett ledningsmål. Ed såg tröttkörda ut och skapade inget av värde alls. I matchminut 68 gör vi det förlösande 1-0 målet och det är Luven som hur lugnt och fint som helst rundar målvakten och rullar in bollen efter mycket fint förarbete av Adam. Bra aktion av Luven rakt igenom, från djupledslöpningen från mitten och det kyliga avslutet. Vid det här läget känns det som att vi ska vinna matchen, Ed har som sagt inte skapat något av värde i den andra halvleken och det känns relativt tryggt. Av den anledningen kommer Eds kvittering (med kvarten kvar) som en kalldusch. Ett inspel från Eds vänsterkant ser ut att passera alla på sin väg till inspark men Eds högermittfältare hinner upp bollen och ur minimal vinkel kan han skjuta in kvitteringen. Målet kändes fruktansvärt onödigt och kommer sig av att vi släpper koncentrationen några procent. Efter målet är det faktiskt Ed som känns starkare, dock utan att skapa några mer direkta farligheter. Kvitteringen är psykologiskt tung för oss och detta, i kombination med att vi kroknar lite fysiskt gör att Ed kan ta över matchen på slutet.

Sammanfattningsvis kan sägas att vi gör en klart godkänd match men blir straffade för våra missade målchanser. Vi skapar mer än våra motståndare men lyckas inte förvalta detta och då blir det oftast så att ett baklängesmål kommer som ett brev på posten. Surt, surt, surt och typiskt för ett lag i vår situation. Nu gäller det att ladda batterierna för derbyt mot Grebbestad, ett lag som blev seriesegrare i kavaj då SAIS förlorade sin match mot IFK Lane. Kan vi behålla samma fina defensiv och samtidigt spetsa till våra avslut skall vi ta revansch för förra årets storförlust på Kungshamnsvallen. Hoppas det kommer mycket folk till matchen och stöttar oss!

-Thomas Sernemo, KIF-