IF Viken - Kungshamns IF   1-1  (0-1)

0-1 Tobias Luvenberg
1-1 -
(A.Plava)

Anders Ralbring - Jimmie Larsson - Alexander Berntsson - Joacim Mattsson
Robin Wickins
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär - Johnny Arvidsson
Tobias Luvenberg

Johan Edén   65" Robin Wickins
Oscar Jonsson
Sebastian Persson
Erik Andersson
      Publik:

Bortamatcher i Åmål är aldrig lätta matcher, oavsett om IF Viken eller IFK Åmål är motståndare. Jag rankar resan till Åmål som en av säsongens svåraste bortamatcher. Hemma lyckades vi med vissa besvär besegra IF Viken efter sent avgörande. Till bortamatchen hade våra motståndare dessutom fått tillbaka en hel del spelare som varit indisponibla under vårsäsongen så det var med andra ord en förstärkt motståndare vi mötte. Med förra årets Åmålsresa i bakhuvudet (mot IFK och underläge 5-0 efter 19 minuter) visste vi att starten var viktig vilket vi också poängterade för spelarna flera gånger. Starten blev också bra för vår del, vi låg rätt i positionerna, hade bra tålamod när vi fick bollen och kontrollerade matchen. Viken satte hög press från start men i takt med att de allt som oftast blev bortrullade av vår backlinje bedarrade den pressen allt eftersom. Viken spelar ett väldigt rakt spel med långa bollar mot våra ytterbackar vilket vi försvarade oss bra mot. Vikens farligheter kom egentligen från fasta situationer, oavsett om frisparken var på Vikens planhalva eller vår tryckte de in mycket folk i boxen och eftersom Viken förmodligen hade en snittlängd som var 10 cm längre än vår blev det lite oroligt ibland. Vi lyckas dock freda vårt mål under första 45 och det är istället vi som gör 1-0 i matchminut 26 genom Tobbe som lyckas slå in sin egen retur. Upprinnelsen till målet är en bra boll till Plava som utmanar sin försvarare, spelar snett-inåt-bakåt till Tobbe som alltså på andra försöket kan göra 1-0 till oss. Efter målet fortsätter vi att kontrollera matchen, Viken har faktiskt en kvittering inne men denna blir avblåst för offside. Det är istället vi som har den fetaste chansen då Tobbe träffar ribban med ett tungt skott efter att Ralen vunnit en nickduell i offensivt straffområde. Utöver ribbskottet har Plava en lurig frispark som smiter strax utanför efter touch på försvarare. Ledning för oss i halvtid.

I paus är vi nöjda med första 45 som taktiskt sett är riktigt bra. Vi fick matchen dit vi ville och Viken hade väldigt svårt att skapa något utöver fasta situationer. Den andra halvleken börjar också bra och vi fortsätter att kontrollera matchen och har ett jätteläge att göra 2-0. Plava avancerade inåt från vänster och skottet lämnas retur på som Slätteskär är först på men tyvärr hamnar avslutet rakt på målvakten och inte bakom densamma. Ju längre halvleken lider desto mer tryck skapar Viken men utan att vaska fram några heta chanser. Vi sjunker längre ner i banan och jag vet egentligen inte varför vi gjorde det men kanske blev vi rädda om poängen och dessutom kan trötthet säkert ha en stor roll. Istället för att vårda bollen blev vi ivriga att slå en avgörande passning vilket istället fick till följd att bollen kom tillbaka snabbare och det blev jobbigt för vår backlinje. Trots detta kommer Vikens kvittering lite oväntat. Vi kommer fel i pressen och en av alla långbollar seglar över Jocke och hamnar hos en Vikenspelare som kan ta ner bollen och placera in den förbi Matte i mål. Riktigt surt med tanke på att Viken till dess inte skapat så många klara chanser även om trycket ökat. Efter målet är det mest Viken även om vi lyckas skapa några riktigt bra möjligheter till klara målchanser via omställningar men tyvärr blir sista passen misslyckad. 1-1 står sig och blir slutresultatet och det får betraktas som rättvist. Jag är både nöjd och missnöjd. Det är inte bara att åka till Åmål och håva in trepoängare och dessutom har vi haft svårt där förut så utifrån den synvinkeln är jag nöjd med en poäng. Missnöjd är jag därför att vi hade ledningen när det ”bara” återstod 15 minuter och att vi också hade ett kalasläge att göra 2-0 och därmed avgöra matchen.

Viken hade en tuff vårsäsong men om laget får behålla sina spelare under hösten kommer laget ta många poäng. Laget är fysiskt och det är jobbigt att möta ett lag som slår långt i 90 minuter. I matchen mot Viken ger jag extra plus till Ralen, Jimmie och Alex i backlinjen.

Nästa match är derby mot SAIS, en match som spelas i Smögen och en match som på förhand känns väldigt jämn. Bortamatchen på Brastad Arena är vår bästa för säsongen så kommer vi upp i den klassen igen är jag mer än nöjd. Jag är dessutom övertygad om att spelarna är otroligt motiverade inför den matchen och det börjar också bli dags för en trepoängare nu!

-Thomas Sernemo, KIF-