Kungshamns IF - IF Viken   2-1  (0-1)

0-1 Anton Melander
1-1 Hector Maravilla
2-1 Tobias Luvenberg
(kommer)

Björn Johansson
Alexander Bickel - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Anders Ralbring
Robin Wickins
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär - Johnny Arvidsson
Tobias Luvenberg

Muhamed Velic   58" Niclas Talp
Joacim Mattsson   75" Robin Wickins
Hector Maravilla   87" Hector Maravilla
Jonatan Gerrbo
Johan Edén     Publik: 225

Vår segersvit är nu uppe i sju raka, detta efter en knapp hemmaseger mot svårspelade IF Viken med 2-1 efter underläge i paus. Matchen är inte en av våra bättre i år, desto skönare att ändå vinna. Hade detta varit under förra säsongen hade vi säkert förlorat men nu lyckas vi få ihop saker och ting till slut och vinna. Jag tycker nog trots allt att det är en rättvis seger detta p g a vår dominans under den nadra halvleken då vi också skapade en del riktigt kvalificerade målchanser. Första halvan tillhör dock Viken som är hetare än oss och sätter oss under press samt konsekvent spelar långa bollar. Vi brukar klara av att spela oss ur pressen men under första halvlek i denna match hade vi för dålig rörelse, för dålig koncentration och alldeles för lågt bolltempo. Resultatet av det blev att vi hade svårt att få igång något etablerat anfallsspel och när vi väl hade möjlighet att bygga upp ett anfallsspel sökte vi den avgörande passningen för tidigt vilket istället fick till följd att vi blev ett långt lag med luckor mellan lagdelarna. Viken radade inte direkt upp chanser men hade några riktigt heta sådana, en av dessa är t o m brännhet och chansen uppstår efter missförstånd i vårt försvar och en Vikenspelare får öppet mål, hur det inte blev mål är en gåta men vi tackar och tar emot. Vikens ledningsmål kom i matchminut 36 genom ett flackt vänsterskott i Björns vänstra hörn och var halvlekens andra mål. Det första gjorde nämligen vi men ingen av matchens tre domare uppfattade att bollen var inne (ledsen Bert men jag måste påpeka detta eftersom ett regelrätt mål missades). Att det var mål bekräftades också av många av Vikenspelarna så det var en rejäl miss och otroligt frustrerande. Kan vi kanske få målkameror installerade till den nya konstgräsplanen ....

I paus diskuterade vi de saker vi gjort mindre bra, t.ex. bolltempo, rörelse och snack (det var väldigt tyst under den första halvleken). Vi valde också att göra några förändringar och både Gerra och Hector kom in efter paus. Den andra halvleken är också bättre och det är en kombination av att vi höjer oss och att Viken verkade trötta och inte orkade pressa på samma sätt vilket i och för sig var ganska väntat. Detta ledde till att vi tidigt i den andra halvleken fick tryck mot våra motståndare och skapade en del riktigt vassa chanser, både Ralen, Hector och Gerra har gyllene lägen men antingen var målvakten i vägen eller så fick vi inte ordning på avsluten. Med 20 minuter kvar valde vi att satsa offensivt, vi började spela 3-3-4 och detta gav resultat i matchminut 76 då Hector, efter en soloprestation, i steget kunde skjuta in 1-1. Ett mycket snyggt mål och fantastiskt roligt för Hector som fått stora delar av säsongen spolierad av skador. Efter målet valde vi att ligga kvar med 3-3-4 eftersom vi kände att vi hade tryck och att vi låg närmast segern. Det var dock Viken som fick nästa stora chans genom ett friläge som dock Björn räddade genom en mycket svettig fotparad. Med ca. fem minuter kvar kom vårt segermål och naturligtvis var det Tobbe som höll sig framme. Efter ett mycket bra högerinlägg nickade Tobbe in det avgörande målet, helt otagbart för målvakten. Det skall tilläggas att Viken faktiskt har en boll inne på stopptid men målet vinkas tveksamt av för offside, där hade vi verkligen marginalerna med oss och jag undrar om det verkligen var offside. Skönt dock, speciellt med tanke på vårt mål i den första halvleken som domaren missade.

Seger igen alltså och detta trots att vi inte spelade särskilt bra vilket självfallet är en enorm styrka. Jag vill också berömma våra motståndare som var betydligt bättre än vad tabellpositionen skvallrar om. Viken spelar mycket långt men gör det bra och är fysiska att möta. Att våra motståndare tröttnade under andra halvlek kan också bero på att laget fick göra en del byten p g a skador. Hur som helst är jag övertygad om att Viken snart kommer börja håva in trepoängare. Vi måste höja oss till nästa match då vi möter luriga IFK Lane borta. Jag är övertygad om att Lane kommer sälja sig dyrt men jag är också övertygad om att vi kommer spela bättre då än vad vi gjorde mot Viken. Under en säsong går spelet lite upp och ner men det är väldigt viktigt att vinna även om inte spelet fungerar till 100% vilket vi ju visade denna lördagseftermiddag att vi kan. Vi har också väldigt mycket individuell talang i laget vilket gör att vi aldrig kan räknas bort, till det skall läggas en allt tuffare konkurrens om platserna vilket gör att vi har många bra spelare att välja mellan och kan göra byten under matcherna som kan förändra en matchbild. De flesta i laget kan bättre än vad vi visade mot Viken men jag vill lyfta fram Gerra och Hector som stod för väldigt pigga inhopp, Hector bidrog ju i allra högsta grad till segern genom sin kvittering och Gerra skapade en hel del genom att gå rakt på mål och genom att komma till avslut. Nu skall vi göra tre bra träningar i veckan och sen skall vi åka till Lane och försöka förlänga vår fina svit.

-Thomas Sernemo, KIF-