Vallens IF - Kungshamns IF   3-1  (2-1)

1-0 -
1-1 Tobias Luvenberg
2-1 -
3-1 -
(A.Plava)

Daniel Slätteskär - Jimmie Larsson - Nicklas Talp - Alexander Berntsson
Robin Wickins
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Tobias Luvenberg
Jesper Carlzon

Hector Maravilla   16" Nicklas Talp
Joacim Mattsson   40" Tobias Luvenberg
Sebastian Persson                                                        68" Fredrik Luvenberg

Alexander Berntsson
      Publik:

Återigen fick vi lämna matchen utan några poäng, denna gång efter bortamötet mot Vallens IF som besegrade oss med 3-1 efter halvtidssiffrorna 2-1. Vi fick en mardrömsstart på matchen då Vallen redan efter ca två minuters spel kunde ta ledningen efter slarv från vår sida. Vi misslyckas rensa undan en boll i eget straffområde, Vallen återerövrar bollen och pang så var det 1-0 till hemmalaget. Den starten var inte precis var vårt redan väldigt sargade självförtroende behövde. Trots starten tycker jag killarna tar sig samman efter målet och vi tar över matchen och har ett, bitvis, fyndigt och snabbt spel. Vårt problem var genomgående försvarsspelet över hela banan. Vi låg för långt ifrån våra motståndare och vi förlorade fler dueller än vi vann. Vi lyckas göra 1-1, ca tio minuter efter Vallens ledningsmål och det är ett mycket snyggt sådant. Plava får bollen på vänsterkanten och hittar med en precis cross Tobbe på andra kanten. Tobbe avancerade in i straffområdet och placerade bollen förbi Vallens duktige målvakt. Efter 1-1 känns det som vi är lite på gång och därför är Vallens 2-1 mål både onödigt och väldigt tungt. Även detta mål bjuder vi på då vi är väldigt tama i eget straffområde, en Vallenspelare kan ta emot bollen, vända och skjuta in bollen förbi Matte i mål. Vallen hade sen några riktigt bra chanser till men antingen stod Matte i vägen eller så gick avsluten utanför. Vi har också några bra chanser, bl.a. har Luven fritt nickläge efter en Wickinshörna och både Tobbe och Jesper har bra halvchanser men vi krånglar till det istället för att göra det enkelt. Vi fyller också på bra med ytterbackarna under första 45, främst på högerbacken genom Slätteskär men allt som oftast fick han inte bollen utan vi valde att vända in i banan istället.

I halvtid försöker vi fokusera på det som ändå varit bra men vi påpekar också att vi måste vara betydligt aggressivare i vårt försvarsspel och att vi måste ligga närmare våra motståndare.

Den andra halvleken domineras också av oss, vi är det spelförande laget och borde också få till en kvittering men vi har varken flyt eller kyla i avsluten. Talp har bra chans efter hörna, Jesper har säkert tre bra skottlägen samt en frispark från nära håll. Både Wickins, Tobbe och Plava har chanser men alla förblir resultatlösa och i slutet av matchen, när vi försöker trycka på kan Vallen istället trycka in 3-1 vilket är symptomatiskt för oss med nuvarande trend. Jag lider med killarna, vi gör ingen dålig match egentligen men vi slarvar för mycket, vi bjuder Vallen på deras mål ch har inget gratis när vi själva skall trycka dit bollen. Vi kämpar och sliter men just nu känns det som det gått troll i det. Det är inte mycket annat att göra än att fortsätta kämpa och hoppas att vi kan ha stolpe in snart, förhoppningsvis redan i nästa match som spelas på torsdag mot Åsebro IF på bortaplan. I matchen mot Vallen vill jag ge lite extra beröm till Slätteskär som gjorde sin första match som högerback och klarade det riktigt bra.

-Thomas Sernemo, KIF-