Kungshamns IF - Vallens IF 3-2  (1-1)

1-0 Tobias Luvenberg
1-1 -
1-2 -
2-2 Arber Plava
3-2 Jimmie Larsson
(A.Plava)
(Straff)
(J.Arvidsson)
(Straff)

Muhamed Velic - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Alexander Bickel
Robin Wickins
Andreas Escudeiro - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Arber Plava
Tobias Luvenberg

Anders Ralbring   71" Arber Plava
Jonatan Gerrbo
Joacim Mattsson
Anders Regnell
Izudin Velic     Publik: 100

Efter en hel del dramatik lyckades vi besegra Vallens IF med 3-2, en rättvis seger. Vi gjorde som vi gjort de senaste matcherna, startade bra. Redan efter 5 minuter kunde vi ta ledningen genom Tobbe. Plava fick bollen på vänsterkanten, slog en djupledsboll till Tobbe som vände bort sin försvarare (likt Martin Dahlins patenterade skottfint) och rullade behärskat in bollen med vänstern. En mycket fin individuell prestation av Tobbe som varit fantastiskt duktig i seriens inledning. Efter målet dikterar vi spelet och kontrollerar tillställningen. Vi skapar en del oroligheter, främst på vänsterkanten genom Plava som gjorde en väldigt bra match. Tyvärr fastnade de flesta inläggen på en av Vallens mittbackar och rann ut i sanden. Vi spelade i motvind under första 45 och ju längre halvleken led desto mer tilltog vinden. Detta, tillsammans med en ojämn plan, gjorde att vi hade svårt att få fast bollen och etablera anfallsspel. Det blev stundtals lite långt mellan lagdelarna och allt för ofta sökte vi Tobbe med en längre passning. Vallen kvitterade på en tveksamt dömd straff i matchminut 25 vilket förde Vallen, oförtjänt, tillbaka i matchen. Efter straffen har vi en sämre period och matchen jämnar ut sig utan att något lag skapar särskilt mycket. Vi höjer kvaliteten sista 10 och får då lite tryck igen, återigen är det anfall via kanterna och spelvändningar som visar sig lyckosamt. 1-1 efter första halvleken som också innebar två tunga skador för oss. I matchens inledning faller Esco olyckligt och slår axeln ur led, lite senare trampar Bosse rejält snett och en kraftig stukning blev resultatet. Tunga skador som kan innebära en tids frånvaro från fotbollen tyvärr.

I halvtid pratar vi om att våga spela ut i andra, att använda kanterna ännu mer och inte söka Tobbe med djupledsbollen för tidigt. Vi pratar också om att trycka upp laget snabbare så att det inte blir för långt mellan lagdelarna. Den andra halvleken börjar dock på sämsta sätt eftersom Vallen tar ledningen på hörna efter en grov miss från oss. Ett jäkligt tungt mål och det märktes också på killarna som hade svårt att få igång spelet efter det. Vallen lade sig på försvar och vi hade svårt att etablera något ordnat anfallsspel. Det kändes dock hela tiden tryggt bakåt, Vallens bästa chans efter målet var en halvvolley utanför 16-metaren som dock gick utanför. När vi som bäst står och förbereder en offensiv satsning börjar vi så smått skapa lite halvchanser. Plava har bl.a. två bra nickar där den ena ser ut att vara väldigt nära. I den 71:a minuten springer Johnny förtjänstfullt ikapp en förlupen boll på högerkanten, slår ett fint inlägg till Plava som viker inåt och placerar in 2-2 i målvaktens bortre hörn och plötsligt är det kvitterat. Efter kvitteringen är det vi som spelar för att vinna, Vallen spelar mer för att hålla oavgjort (det är i alla fall känslan från sidan) och vi är nära att få dit trean vid några tillfällen, Tobbe har ett bra skott och Plava skapar hela tiden saker men tyvärr får han oftast sista tocuhen för långt ifrån sig. I den 84:e minuten kommer så avgörandet. Johnny slår ett nytt bra inlägg till Tobbe som drar till på halvvolley, en försvarare i Vallen kastar sig och räddar med handen. Straff och rött kort blir resultatet, en straff som Jimmie mycket kontrollerat placerar in. På slutet väntar vi oss en anstormning från Vallens sida men den uteblir och vi kan utan större besvär försvara vår ledning fram till slutsignalen.

Återigen vänder vi ett 1-2 underläge i den andra halvleken och vi visar ännu en gång prov på fantastisk lagmoral. Vi ger aldrig upp och det skall killarna ha en stor eloge för. Johnnys förarbete till 2-2 målet är ett bra exempel på detta och med denna moralen i laget kan motståndarna aldrig känna sig säkra. Vi fortsätter dessutom producera mycket framåt vilket är oerhört glädjande. Vi har mycket speed i laget på topp vilket betyder att vi alltid känns farliga (i alla fall hittills på säsongen). Bakåt känns det fortfarande väldigt stabilt och vi släpper till väldigt lite i själva spelet. Däremot måste vi få bort bjudningar på fasta situationer, det har vi inte råd med i långa loppet.
Alla i laget skall ha beröm för inställning och även om spelet kan bli bättre visar vi stundtals att vi kan spela fin fotboll. Plava var dagens man hos oss, helt klart hans bästa match hittills i år. Nästa helg har vi spelledigt men helgen därefter är det dags att ta sig an Eds FF, ett lag vi har minusstatistik mot från förra året så räkna med att vi kommer vara revanschsugna och göra allt för att bärga en ny trepoängare. Jag vill också passa på att tacka publiken, i andra halvlek blev det lite drag på läktaren, något vi vill se mer av i kommande hemmamatcher!

-Thomas Sernemo, KIF-