IFK Valla - Kungshamns IF 1-2  (1-0)

0-1 -
1-1 Fredrik Luvenberg
2-1 Niclas Talp
(J.Mattsson)
(T.Luvenberg)

Muhamed Velic - Anders Regnell - Niclas Talp - Johnny Arvidsson
Jimmie Larsson
Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär
Izudin Velic - Arber Plava - Tobias Luvenberg

Robin Wickins   33" Niclas Talp
Anders Ralbring
Joacim Mattsson
Sebastian Persson
Adam Orstam                                                                                       Publik:

Årets första match var en DM-match mot IFK Valla. Efter att matchen blivit (p.g.a. vädret) uppskjuten två gånger tidigare var det extra skönt att äntligen få spela fotboll. Matchen spelades i Varekil på en mycket fin konstgräsplan och det hade ju inte varit fel om också vi hade haft sådana förutsättningar. Första halvlek visade tydligt att vi endast gjort ett handfullt fotbollspass (och då har dessa bedrivits på en isig konstgräsmatta) och spelet värmde inte särskilt mycket i den bitande kylan. Vi hade problem med våra motståndare som backade hem med hela laget och gjorde det trångt för oss. Den största anledningen till att spelet hackade var ett för dåligt bolltempo, dålig rörelse och för många ryggar när vi hade bollen i vår ägo. Dessutom envisades vi med att försöka slå den avgörande passningen för tidigt vilket resulterade i väldigt korta anfall för vår del. Vi lyckas inte skapa mycket av värde, den bästa chansen i första halvleken uppstår när Izzu efter en kort hörna och väggspel med Jimmie skruvar bollen hårt mot bortre krysset där Regge sånär får pannan på bollen. Det var istället våra motståndare som skapade mest och som också gjorde halvlekens första mål. Upprinnelsen är att vi inte lyckas sätta ordentlig press på en Vallaspelare som i och med detta relativt obehindrat kan slå ett inlägg till en totalt omarkerad spelare i straffområdet och 0-1 var ett faktum. Slarvigt av oss och vi var inte riktigt på tå helt enkelt. Utöver denna chans har Valla ett avslut i virket och dessutom två frisparkar alldeles utanför 16-metarn. Inför matchen hade vi några saker som vi ville fokusera mer på och en av dessa var att få upp våra ytterbackar högre upp i plan men eftersom våra anfall var så korta lyste detta med sin frånvaro. En annan sak som vi ville fokusera på var att spela tätt mellan lagdelarna men också detta var lite si och så i första halvlek. I den andra halvleken kom vi in i spelet bättre och vi höjde oss ganska rejält utan att för den skull glänsa eller rada upp chanser. Bollinnehavet i andra halvleken var säkert minst 80-20 med våra siffror först. Vårt bolltempo var bättre, vårt tålamod likaså och en konsekvens av detta blev att vi fick längre anfall och att vi på så vis kunde få med oss ytterbackarna mer i offensiven. Vi lyckas också kvittera i den 59:e minuten genom Fredrik Luvenberg. Målet föranleddes av ett mycket fint anfall där vi efter en del bollrullande fick ut bollen till Jocke Mattsson som avancerat från sin vänsterbacksposition. Jocke slog ett bra inlägg som tog i bortre stolpen och Luven kunde sen slå in returen i mål. Påpassligt av Luven och mycket bra förarbete av Jocke. Efter målet fortsatte vi trycka på och lyckades också skapa en del farligheter, Izzu hade en bra nick efter hörna, Johnny hade kanonchans innanför straffområdet, Tobbe Luvenberg rann igenom och fick till ett hyfsat avslut och Jocke kom flera gånger runt på vänsterkanten och kunde skapa lite oroligheter i vallas försvar genom inlägg. Trots detta dröjde det ändå till matchminut 88 innan vårt segermål och det var vår egen Guti (enligt honom själv naturligtvis) som gjorde det, nämligen Niklas Talp. Med ungefär 10 minuter kvar valde vi att spela 3-3-4 med Talp som en av två centrala anfallare och detta betalade sig väl. Tobbe Luvenberg slog ett inåtskruvat inlägg från vänster och Talp kunde stöta in bollen i nät. Resultatet var på intet vis orättvist sett till vår andra halvlek men jag vill ge en eloge till våra motståndare som spelade tajt och gjorde det svårt för oss. Vi gör inte någon jättematch precis men det var första matchen med allt var det innebär och om vi bara kan komma ut och träna fotboll så tror jag vi kommer förbättra oss för varje vecka.

I ett ganska jämnt lag förtjänar Jimmie extra beröm men också Jocke skall framhållas för en riktigt fin andra halvlek som vänsterback.

-Thomas Sernemo, KIF-