Svarteborg FC - Kungshamns IF 2-2  (1-1)

1-0 -
1-1 Izudin Velic
2-1 -
2-2 Johnny Arvidsson
(F.Luvenberg)
(J.Mattsson)

Anders Regnell - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Joacim Mattsson
Alexander Bickel
Johnny Arvidsson - Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär - Izudin Velic
Tobias Luvenberg

Oscar Jonsson                                                                                  40" Daniel Slätteskär
Andreas Escudeiro   54" Fredrik Luvenberg
C-J Karlsson

Publik:

Efter två fina matcher på raken fick vi en liten dipp mot Svarteborg som vi mötte på Brastad Arena. Matchen var vår andra på tre dagar vilket också märktes, då vi är rejält skade- och sjukdomadrabbade fick vi spela med i stort sett samma lag i dessa två matcher vilket också märktes då många ben och huvud var sega. Trots detta var det vi som öppnade matchen bäst och vi har två kanonchanser de första två minutrarna utan att kunna ta ledningen. Efter vår pigga inledning blir matchen jämnare och våra motståndare ger oss fullt upp. Svarteborg spelade med bra organisation och spelade mycket på omställning vilket dem också gjorde bra. Det var just en sådan omställning som ledde fram till Svarteborgs ledningsmål efter 18 minuter. Vi tappade boll högt upp i plan och Svarteborg kunde snabbt ställa om och då vi för stunden var väldigt oorganiserade ledde detta till slut fram till friläge och underläge för oss. Efter målet fortsätter vi försöka etablera bra anfallsspel men en kombination av mycket slarv från vår sida och aggressiva motståndare gör det svårt för oss. Vi skapar dock några riktigt bra chanser, Tobbe har en nick som räddas av en försvarare på mållinjen och Johnny har ett lågt vänsterskott som målvkaten får fingertopparna på. Vi lyckas dock kvittera innan halvtid och det är Izzu som från nära håll styr in Luvens skott. 1-1 och relativt rättvist i det läget även om vi är det lag som skapat mest chanser under första 45.

I paus gör vi vissa justeringar och diskuterar bristen på vårt positionsspel. Vi pratade också om vikten av att ha tålamod, att vårda bollen och inte söka den avgörande passningen för tidigt. I den andra tycker jag också att vi höjer oss något och kan successivt ta över matchen. Det är emellertid Svarteborg som gör nästa mål. Svarteborg tilldöms frispark på vår planhalva och medan några av våra spelare står och tjatar på domaren slår Svarteborg mycket påpassligt en snabb frispark och hastigt och mindre lustigt var bollen innickad i mål. Målet kändes för det första väldigt onödigt och för det andra lite ologiskt då vi var det spelförande laget i den andra halvleken. Vi repar lyckligtvis snabbt mod och kan endast minuter efter det kvittera för andra gången. Jocke slog en mycket bra inläggsfrispark från vänster och på den bortre stolpen dyker Johnny upp och kan stöta bollen i mål. Sista 25 är det vi som skapar klart mest, Izzu, Tobbe, Johnny och Slätteskär har alla riktigt bra chanser och även om inte Svarteborg på något vis var ofarligt (har bl.a. ett skott i ribban) är det vi som skapar mest och därmed borde vunnit matchen men sådan är ju som bekant fotbollen.

Sammantaget kan sägas att vi inte gör någon särskilt bra match utan det märktes att det var många trötta skallar och ben. Positivt är att vi trots allt inte förlorar, att vi kan kvittera två gånger och att vi höjer vårt spel efter paus. Bra att Bickel gjorde sin första match för året och att Talp var tillbaka efter två veckor i staterna. Negativt, förutom delar av spelet, var främst att Luven åkte på en bristning i lårets baksida när det endast var minuter kvar. Ett tungt avbräck men förhoppningsvis kan han åtminstone vara tillbaka till seriepremiären. Vi har som sagt väldigt mycket sjukdom och skador i laget för tillfället men till matchen mot Smögen (också den i Brastad, nu på söndag) hoppas jag att Hector, Wickins och Plava kan vara med igen efter skador, kanske även Ralen om hans feber kan ge med sig någon gång. Hur som helst kan jag utlova piggare ben och huvud i den matchen!

-Thomas Sernemo, KIF-