IFK Strömstad - Kungshamns IF   0-3  (0-0)

0-1 Jesper Carlzon
0-2 Jesper Carlzon
0-3 Tobias Luvenberg
(J.Arvidsson)
(T.Luvenberg)
(H.Maravilla)

Björn Johansson
Daniel Slätteskär - Jimmie Larsson - Robin Wickins - Joacim Mattsson
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Hector Maravilla
Tobias Luvenberg - Jesper Carlzon

Niclas Talp   74" Jesper Carlzon
Sebastian Persson
Adam Orstam
Alexander Bickel     Publik:

IFK Strömstad borta brukar vara en tuff match att spela. Inför matchen var förutsättningarna ganska enkla, vi kunde spela avslappnat då vi inte hade något att förlora medan IFK var i skriande behov av en seger för att skaffa sig bättre utgångsposition i botten. Vi valde att starta med exakt samma elva som besegrade Stigens IF i matchen innan och vi tog tag i matchen direkt. Planen var som guden Janus, d v s att den hade två ansikten där ett var som en åker och den andra i väldigt fint skick. Innan matchen beslutade vi tillsammans att välja och börja anfalla på den sämre planhalvan eftersom det är skönt att i andra halvlek ha bättre förutsättningar. Planen kom också att spela oss många spratt under första 45 som vi dominerade stort. Vi spelade väldigt bra under den första halvan, vi rullade gång på gång ut till ytterback och kunde på så vis direkt etablera spel. Johnny och Luven på centrala innermittfältet dominerade den delen av plan samtidigt som Jimmie och Wickins som mittbackar spelade med stort lugn och tålamod. Hector, som spelade vänstermittfältare, var den som skapade mest och bäst under första 45 men antingen så ställde det dåliga underlaget till det eller så räddade målvakten våra försök till mål. Vi skapar en hel del utan att få utdelning, Hector som sagt, Johnny har bra läge och Tobbe likaså men alla gånger försvårar underlaget våra avslut. IFK hade en riktigt bra chans som Björn säkert räddade. 0-0 i halvtid trots stort spelövertag för oss.

I halvtid lyfte vi fram prestationen, att vi faktiskt spelat riktigt bra och att vi i den andra halvleken skulle få spela på klart bättre underlag (offensivt). Vi betonade dock att vi ibland, vid inläggssituationer hade får få spelare innanför 16 och när vi hade mycket folk i boxen slog vi inget inlägg. Detta ville vi förändra i den andra halvleken.

Avslutande 45 ser ut som de inledande men den skillnaden att vi nu gjorde mål. Redan i matchminut 47 gör nämligen Jesper 0-1 efter en mycket fin instickspass av Johnny. Hela målet är en frukt av ett mycket bra uppbyggt anfall från försvaret som alltså avslutas med mål av Jesper. Att målet kommer så tidigt i den andra halvleken är självfallet avgörande. Vi har i andra matcher dominerat stort men inte satt våra chanser och då är det väldigt lätt att motståndarna istället får en chans och då gör mål. 0-2 kommer i 54:e minuten och återigen är det Jesper som klipper till. Tobbe jobbar fint fram bollen till Jesper innanför straffområdet och Jesper trycker in sitt och vårt andra med vänstern. Efter 0-2 är det total dominans från vår sida och trots detta har IFK två i stolpen men det var mer frukten av sällsynta attacker än något större tryck mot vårt försvar. 0-3 gör sedan Tobbe efter mycket fint förarbete av Hector som tar sig runt sin försvarare och skickar in bollen till Tobbe som kan trycka in bollen på ett tillslag högt i målvaktens vänstra hörn. Ett väldigt snyggt mål. 0-3 är i underkant för vi skapar ytterligare chanser och har framförallt väldigt många lägen att skapa heta målchanser men tyvärr missar vi ibland vid den avgörande passningen. Mot slutet rullar vi boll väldigt bra och visar att vi behärskar det spelet på ett bra sätt och låter våra motståndare frustrerat jaga boll.

Det är väldigt roligt att vi nu rest oss från den djupa svacka som vi befann oss i och det är också roligt att vi kunde visa hur bra vi kan spela när allt faller på plats. Detta var en av årets bättre matcher även om jag fortfarande håller SAIS borta som den sammantaget bästa match vi gjort. Mot Strömstad spelar vi i stort sett bra från start till mål utan några egentliga dippar och det är ovanligt. Alla i laget skall ha mycket beröm för insatsen.

Nästa vecka avslutas serien med en väldigt svår match då seriesuveränen Stenungsunds IF gästar oss. Det blir en svår nöt att knäcka men vi vill självfallet avsluta bra. I teorin har vi fortfarande chans på en kvalplats men då är det VÄLDIGT mycket som skall gå vår väg så vi fokuserar först och främst på att göra en fin avslutning på säsongen. Helt klart är dock att det blir en spännande slutomgång, både i toppen och botten och det är ju ofantligt skönt att vi inte spelar för att hänga kvar utan kan spela avslappnat på alla sätt och vis.

-Thomas Sernemo, KIF-