Kungshamns IF - IFK Strömstad 5-0  (2-0)

1-0 Tobias Luvenberg
2-0 Tobias Luvenberg
3-0 Tobias Luvenberg
4-0 Alexander Bickel
5-0 Arber Plava
(u.a)
(R.Wickins)
(N.Talp)
(R.Wickins
(R.Wickins)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Alexander Bickel
Robin Wickins
Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Izudin Velic - Arber Plava
Tobias Luvenberg

Daniel Slätteskär                                                               53" Alexander Bickel
Joacim Mattsson
Andreas Escudeiro
Mattias Jansson     Publik: 125

Efter förlusten mot Stenungsund i premiären lyckades vi omgående ta revansch och det rejält. 5-0 mot fjolårets trea IFK Strömstad är onekligen rejäl revansch och det kunde blivit ännu större siffror. Första 5-10 minutrarna hackade vårt spel en del och vi hade svårt att etablera något nämnvärt anfallsspel men efter den något tröga inledningen fick vi ordentlig fart på spelat. Tobbe gjorde vårt och sitt första efter 16 minuter där upprinnelsen var en bra crosspassning till Plava på vänsterkanten och efter ett motlägg i straffområdet hamnar bollen framför fötterna på Tobbe som från nära håll kan förpassa bollen in i mål. Efter målet slappnar vi av och börjar spela ut mer och mer och innan halvtidsvilan gör Tobbe 2-0, denna gång fint framspelad av Wickins (som för övrigt stod för tre målgivande passningar). 2-0 i halvtid efter en första halvlek som vi dominerat spelmässigt, framförallt efter vårt 1-0 mål. Vi hade bra rull på bollen från backlinjen och framåt och spelade lugnt och metodiskt, IFK hade dessutom väldigt svårt att skapa något av värde då vi spelade stabilt bakåt.
I halvtid pratade vi om att fortsätta flytta bollen längs backen, att fortsätta vända spel och fylla på i boxen vid inläggssituationer. Allt detta förverkligades i den andra halvleken som dominerades ännu mer av oss. Nu började dessutom våra motståndare bli rejät frustrerade och jag tycker nog detta märktes vid många situationer då våra motståndare gick in medvetet fullt. Lyckligtvis håller vi huvudet kallt och fortsätter istället spela ut våra motståndare. Tobbe gör sitt tredje mål tidigt i andra, en hörna från Wickins hamnar hos Jimmie som tofflar in bollen i straffområdet där Talp kämpar fram bollen till Tobbe som kan trycka in sitt tredje för dagen, extra kul då vi på torsdagsträningen innan matchen tränade mycket på fasta situationer. Även vårt fjärde mål tillkommer efter en fast situation, denna gång en frispark från Wickins som dimper ner hos Bickel vid den bortre stolpen och plötsligt var det 4-0. Vi slår dock inte av på takten utan Plava gör även 5-0, Wickins slog en mycket fin boll ut till vänster, Plava avancerade in mot mitten av planen och från strax utanför 16-metaren tryckte han in sitt första mål för året, kul och mycket snyggt. 5-0 blev också slutresultatet men det kunde som sagt blivit mer, vi skapade många chanser men var inte riktigt där när bollen kom in i straffområdet så därför blev det heller inte fler mål.

Jag är självfallet väldigt nöjd med segern och med spelet. Jag tycker vi gör en väldigt bra match och visar att vi är ett väldigt bra lag när vi får allt att stämma. Vi visade också att vi kan spela trevlig fotboll och dessutom göra mycket mål (det var ju lite si och så med det förra året). Det känns också väldigt skönt att vi håller nollan och spelar stabilt bakåt matchen igenom, något vi också gjorde i premiären (trots förlusten). Jag hoppas vi kan fortsätta spela på detta sätt, att vi kan hålla koncentrationen på topp och prestera i varje match. Gör vi det kommer det bli fler trepoängare i de kommande matcherna.

Alla i laget skall rosas för sin insats men extra plus för bröderna Luvenberg, den ene gör tre mål och den andre sliter som ett djur på mitten i 90 minuter.

-Thomas Sernemo, KIF-