Kungshamns IF - Stigens IF   3-1  (1-0)

1-0 Arber Plava
2-0 Jesper Carlzon
2-1 -
3-1 Hector Maravilla
(D.Slätteskär)
(T.Luvenberg)
(I.Velic)

Björn Johansson
Daniel Slätteskär - Jimmie Larsson - Robin Wickins - Joacim Mattsson
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Hector Maravilla
Tobias Luvenberg - Jesper Carlzon

Izudin Velic
Sebastian Persson
Adam Orstam
Anders Regnell     Publik:

Äntligen seger och mer lättnad än glädje kan sammanfatta känslorna efter hemmasegern mot Stigens IF i ett möte som får betraktas som ett ödesmöte. Inför matchen var förutsättningarna ganska enkla, seger och vi behöver inte titta bakåt i tabellen och förlust skulle innebära att vi t o m skulle kunna bli indragna i bottenstriden inför seriens två avslutande omgångar. Matchen spelades i Bovallstrand på en plan som mer eller mindre var som Wembley, helt fantastiskt och en skön kontrast mot åkern Rudevi IP där vi fick traska runt i lervällingen mot Åsebro IF. Bovallstrands planskötare är helt fantastisk och hela anläggningen är suverän och det är bara att gratulera Bovallstrand till en sådan fin anläggning. Matchen började lite nervöst från vår sida men många felpassningar och ganska hafsigt spel. Till matchen ”tvingades” vi dessutom ställa upp med en backlinje bestående av i grunden fyra mittfältare även om Jimmie spelat mittback hela säsongen. Trots den något spända inledningen är det vi som är spelförande och vi hittar framförallt ytor på kanterna och vi fyller på bra med ytterbackarna när tillfälle till detta ges. Stigen har dock matchens första riktiga målchans och det är ett friläge som tyvärr slarvas bort med ett dåligt avslut. Efter den chansen är det vi som gör 1-0 och det är riktigt snyggt. Slätteskär överlappar på högerkanten och slår ett fint inlägg till Plava som nyper till direkt och bollen letar sig in vid målvaktens högra stolpe, hur skönt som helst och ett mål som betydde att en del nervknutar löstes upp. Hector skapar sedan oreda allt som oftast från sin vänstermittfältsposition men tyvärr får vi inte till avsluten eller den sista passningen. 1-0 står sig till paus.

Under halvtidsvilan fokuserar vi mest på det som varit bra och ledningen kändes helt rättvis. Vi snackar dock om vikten av att höja koncentrationen då vi slagit bort för många enkla passningar.

Den andra halvleken domineras kraftigt av oss och vi har bud på många mål innan Jesper i matchens 52:a minut kan placera in 2-0 med vänstern. Efter målet fortsätter vi att rada upp chanser men målvakten i Stigen gör många riktigt kvalificerade räddningar och får även hjälp av virket. Vi straffar Stigen hårt i djupled och har betydligt mer speed framåt än våra motståndare har defensivt. Därför kommer Stigens reducering som en kalldusch och detta sker i matchens 63:e minut där vi tappar boll för enkelt, går bort oss lite defensivt och Stigen kan utnyttja detta genom att göra 2-1. Efter målet har vi en period där vi har för korta anfall, vi söker den avgörande för tidigt istället för att hålla i bollen och lugna ner det. Hectors 3-1 känns därför väldigt viktigt och tillkommer i matchminut 71. Efter vårt tredje mål är vi det laget som är närmare fler mål men återigen står Stigens målvakt för fina räddningar. Vi spelar lite slarvigt mot slutet, har fortsatt lite för korta anfall och ger bort bollen lite för snabbt lite för ofta. På stopptid har Stigen en bra chans till reducering men Björn gör en fin fotparad. Segern var odiskutabel, Stigen hade tre riktigt bra målchanser och vi hade nio så fullt rättvist resultat således.

Mer lättnad än glädje är alltså sammanfattningen och vi är i och med segern klara för spel i division 4 även nästa år. Vi har nu två matcher kvar och skall försöka ta två segrar och därmed placera oss så högt det går i tabellen. Nästa match är IFK Strömstad borta, ett motståndarlag som slåss för sin existens i division 4 och med all säkerhet kommer sälja sig riktigt dyrt. Det gäller för oss att komma dit med 100 % inställning och fokusering. I matchen mot Stigen skall alla i laget ha beröm, det är starkt av killarna att prestera när vi verkligen behövde det. Extra beröm till Wickins och Jimmie som mittbackar och till Jesper (som gör sin klart bästa match sen han skrev på för oss) och till Hector som skapade många farligheter och dessutom fick kröna insatsen med ett mål. Jag krävde efter matchen mot Åsebro att spelare skulle kliva fram och det gjorde dessa spelare i dagens match. Tre olika målskyttar och ingen hette Tobbe.

-Thomas Sernemo, KIF-