Stigens IF - Kungshamns IF 1-3  (0-2)

0-1 Självmål
0-2 Tobias Luvenberg
0-3 Tobias Luvenberg
1-3 -
73 "
(R.Wickins)
(N.Talp)
(J.Arvidsson)

Björn Johansson
Muhamed Vilic - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Alexander Bickel
Robin Wickins
Joacim Mattsson - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Arber Plava
Tobias Luvenberg

Johan Edén
Jonatan Gerrbo
Andreas Escudeiro
Mattias Jansson     Publik: 187

I bortamatchen mot Stigens IF lyckads vi bärga andra raka segern och också få revansch för fjolårets förlust mot samma lag. Segern var helt rättvis och odiskutabel. På den mycket ojämna planen tog vi tag i matchen direkt och skapade efter endast en minut första riktigt bra chansen. De var två väldigt olika spelidéer som möttes. Stigen spelade väldigt direkt fotboll med långa bollar och fysiskt spel medan vi försöker att spela ett spel som bygger på bollinnehav och spelvändningar. Även om planen gjorde det svårt att rulla bollen tycker jag vi försöker med det så gott det gick även om också vi slog en del längre bollar. Efter 11 minuter tar vi ledningen med 1-0 och det är Wickins hårt slagna inläggsfrispark som touchar en Stigenspelare och förpassas in i mål. 1-0 var både rättvist och oerhört skönt. Vi fortsätter vara det bättre laget efter ledningsmålet, vi spelar stabilt försvarsspel och tillåter inte Stigen att skapa några chanser av värde. 2-0 kom i den 29:e minuten. Talp kom framför sin anfallare, avancerade framåt och frispelade Tobbe i straffområdet som säkert placerade in 2-0, mycket bra förarbete av Talp och en iskall avslutning. Det blir inte fler mål i första även om vi var ytterst nära att även göra 3-0. Jockes suveräna inlägg nickades sånär in av årsdebuterande Gerra i halvlekens slutskede. 2-0 i halvtid och det var fullt rättvist.

Under halvtidsvilan pratade vi mycket om att hålla koncentrationen, att fortsätta våga rulla och försöka hitta fler spelvändningar eftersom det varit väldigt lyckosamt under den första halvleken när vi fick till sådana. Vi misstänkte också att Stigen skulle fortsätta spela långt och komma ut starkt efter paus vilket de också gjorde. Till den andra halvleken gjorde Stigen en del taktiska förändringar, de spelade t.ex. med fyra spelare i anfallet och försökte på så vis sätta oss under tryck. Trots fyra anfallare emot oss lyckas vi utan större problem försvara oss, Björn och backlinjen spelade hela tiden säkert och mittfältet tog hand om de flesta andrabollarna. Det var också vi som skapade de hetaste chanserna och även gjorde 3-0 efter en mönsteranfall, helt klart ett av de snyggaste målen under min tid i föreningen. Målet föranleddes av många passningar inom laget, spelvändning, djupledslöpning från mitten och inspel till Tobbe som tryckte in sitt andra mål. Ett anfall och mål som skulle platsa på många instruktionsfilmer. Efter 3-0 kändes det klart och vi har bud på fler mål innan Stigen, lite turligt, tröstmålade genom att skjuta på Wickins så att bollen ändrade riktning och därmed lurade Björn fullständigt. 3-1 blev slutresultatet och jag är väldigt nöjd att vi vinner en match där det fysiska spelet blev dominerande och där planen inte var i bästa skick. Det är viktigt att vi kan vinna matcher som denna och visa att vi klarar av att spela mot lag som har en spelidé likt Stigens. Jag tror också att många lag kommer få problem på Stigevi eftersom det är jobbigt att möta ett lag som spelar fysiskt och slår mycket långt.

Alla i laget skall återigen ha beröm men extra plus till mittbackarna Talp och Jimmie samt Wickins som från sin defensiva mittfältsposition styrde och ställde med bravur. Nu väntar tre raka hemmamatcher där vi även står över en omgång i och med att Dals-Långed drog sig ur serien. Kan vi fortsätta komma upp på hög nivå i varje match och alltid göra jobbet till 100% tror jag vi kan ta fler trepoängare i dessa matcher men det blir tufft motstånd, närmast väntar Åsebro som ramlade ner från division 3 och som har en del riktigt namnkunniga spelare i sitt lag. Det gäller att träna bra i veckan och tro på oss själva så kan vi få en riktigt trevlig fredagskväll på Kungshamnsvallen.

-Thomas Sernemo, KIF-