Kungshamns IF - Smögens IF 3-1  (2-0)

1-0 Tobias Luvenberg
2-0 Robin Wickins
2-1 -
3-1 Tobias Luvenberg
(M.Velic)
(J.Mattsson)
(H.Maravilla)

Muhamed Vilic - Anders Regnell - Niclas Talp - Joacim Mattsson
Alexander Bickel
Johnny Arvidsson - Jimmie Larsson - Robin Wickins - Izudin Velic
Tobias Luvenberg

Hector Maravilla   44" Alexander Bickel
Arber Plava
Andreas Escudeiro
      Publik:

Den årliga minnesmatchen mot Smögens IF spelades i år på Brastad Arenas fina konstgräsmatta, en match som vi till slut gick segrande ur med siffrorna 3-1 (2-1). Matchen dominerades de första 33 minutrarna ganska kraftigt av oss. Vi spelade ganska bra, med bra rull, bra tålamod och där vi allt som oftast lyckades vända kant och på så vis tvingade Smögen att springa mycket. Ju längre halvleken led desto tröttare såg våra motsåtndare ut och i den 25:e minuten lyckas vi också göra 1-0 efter ett mycket fint anfall. Vi byggde upp spel på vänsterkanten, bytte sida och Bosse kunde avancera från högerbacksposition, slå ett tidigt inlägg och där kunde Tobbe, på ett tillslag, förpassa bollen in i mål. Mycket rättvist eftersom vi innan målet varit nära några gånger. Efter målet fortsatte vi att rulla runt och Smögen fick mest slå ifrån sig. 2-0 kommer i matchminut 33 och denna gång är det ett långskott från Wickins som via målvaktens händer letar sig in i målvaktens vänstra hörn. Upprinnelsen är återigen ytterback, denna gång Jocke (vänsterback) som avancerade framåt, spelade in bollen i mitten till Wickins som från 20-25 meter krutade in vårt andra mål för dagen. Efter det målet blir vi bekväma, slutar rulla bollen, hamnar för långt ifrån Smögespelarna och går ner oss i tempo. Trots det skapar Smögen ingenting av värde förrän i halvlekens sista minut. Efter dåligt presspel från vår sida kan bollen lyftas in i vårt straffområde där Smögens forward, Alexander Hasselöv, helt fri med Matte kan rulla in reduceringen. 2-1 i halvtid som nog borde varit några mål till för oss.

I paus pratade vi främst om vår fina halvtimme där vi spelade med mycket rörlighet, få tillslag och mycket kantbyte. Vi pratade också om att vi låg för långt ifrån våra motståndare, främst på mitten och i backlinjen och gav på så vis Smögen onödig yta.

I den andra halvleken fortsätter vi dominera och i den 49:e minuten kommer vårt tredje mål, ett snyggt sådant. Hector (inbytt i paus och därmed årsdebut) avancerade fram längs högerkanten och slog ett bra inlägg mot en framstormande Tobbe som kunde skjuta in sitt andra mål för dagen. Riktigt snyggt och framförallt kul med två mål efter inlägg eftersom detta är något vi har tränat mycket på. Efter 3-1 har vi mängder med målchanser och chanser att skapa rejäla målchanser men vi blir obeslutsamma när läget dyker upp eller så slarvar vi med sista passen. Vi har två frilägen, en nick i ribban, bra distansskott och många möjligeter att frispela varandra efter avancemang längs kanten. Smögen skapar inte mycket i andra halvleken heller och vi vinner fullständigt rättvist, segern borde varit större men vi lyckas inte göra fler mål denna eftermiddag. Alla i laget gör en stabil insats och skall ha beröm för detta.

Sammanfattningsvis kan sägas att vi gör en ganska bra match, i alla fall periodvis, och jag tycker vi tar steg för steg. Fortfarande är det en hel del spelare som ligger efter med träning, därför blir de två veckorna fram till seriepremiären vädigt viktiga. Kul dock att Wickins, Bosse, Plava och Hector gjorde comebacker efter skador, med fler träningar i benen på dessa herrar kommer det att bli ännu bättre. Konkurrensen i truppen blir därmed hårdare och vi får fler alternativ att jobba med. Nästa lördag är det dags gör genrep mot storsatsande Uddevlla IS. Matchen spelas i Lysekil med start 10.00.

-Thomas Sernemo, KIF-