Kungshamns IF - Skärhamns IK 0-2  (0-0)

Martin Hagström
Alexander Bickel - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Anders Ralbring
Robin Wickins
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Izudin Velic
Tobias Luvenberg

Muhamed Velic   43" Johnny Arvidsson
Daniel Slätteskär   68" Niclas Talp
Hector Maravilla
Jonatan Gerrbo
Johan Edén                                                                               Publik: 90

Det blev förlust i DM-kvartfinalen mot Skärhamns IK med 0-2 efter 0-0 i paus. Förlusten är en besvikelse, inte minst sett till matchbilden. Under den första halvleken så dominerar vi kraftigt och mer eller mindre spelar ut våra motståndare. Vi äger mittfältet fullständigt och kan gång på gång sätta igång spelet via mitten. Vi skapar också en del bra chanser och borde haft en straff när Tobbe blir fälld innanför boxen men återigen har vi domsluten emot oss. Det enda negativa med den första halvleken är att vi inte gör mål och att vi inte skapar ännu fler klara chanser. Presspelet är väldigt bra och Skärhamn slår ut de flesta bollar till inkast då de har svårt att spela sig ur den press vi satte. Trots stort spelvövertag är det alltså 0-0 i halvtid.
Under halvtidsvilan pratar vi om att fortsätta pressa våra motståndare, om att fortsätta våga hålla i bollen på mittfältet för att sedan kunna spela ut bollen på kanterna där ytorna var stora under den första halvleken. Vi påpekade också att vår koncentration och kvalitet på sista passen måste bli lite bättre då vi missat en del sådana under första 45.

Den andra halvleken börjar dock med jämnare spel och detta var en kombination av att Skärhamn höjde sig och att vi spelade sämre. Vi hade svårt att få igång samma passningsspel som i första och den största anledningen till det var att det gick för långsamt. Skärhamns första egentliga anfall och avslut renderade dessutom i 0-1, detta i matchminut 50. Upprinnelsen är ett Skärhamnsinkast på deras planhalva där vi ligger fel i positionerna vilket leder till omställning på Skärhamns vänsterkant, passning in i mitten till fristående spelare som enkelt kan rulla in 0-1. Tungt och definitivt inte rättvist sett till matchbilden. Målet innebar att våra motståndare fick energi och matchen fortsätter att vara jämn, mer kamp än skönspel under den andra halvleken. Mot slutet skapar vi återigen tryck och vi har en del bra chanser, det är framförallt två som sticker ut och dessa skapas under matchens sista 10 minuter. Först har Slätteskär ett riktigt bra skottläge innanför 16 men målvekten räddar och strax därefter har Hector en gyllene chans på nick men får ingen ordning på avslutet. Istället kan Skärhamn, på kontring, skjuta in 0-2 på stopptid och därmed stänga matchen.

Sett över 90 minuter speglar inte resultatet matchbilden, jag tycker vi är bättre än Skärhman men får skylla oss själva. Vi skulle minst haft en tvåmålsledning efter första halvan och därmed inte behövt öppna oss så mycket i andra som vi blev tvungna till. I den andra skapar vi dessutom tillräckligt för att ta matchen till förlängning men så är det i fotboll ibland. Vi får ta nya tag och göra två bra träningar innan vi tar oss an Stångenäs AIS på nationaldagen. Kommer vi upp i samma nivå som under första 45 är jag inte orolig för då kommer våra motståndare få det riktigt tufft. Det gäller också att vi sätter dit våra chanser och det tror jag vi kommer göra på måndag. I matchen mot Skärhamn lyfte sig Luven över mängden då han, speciellt under första halvleken, dominerade.

-Thomas Sernemo, KIF-