Kungshamns IF - Stångenäs AIS   0-1  (0-0)

0-1 Daniel Wilhelmsson

Johnny Arvidsson - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Alexander Berntsson
Robin Wickins
Jesper Carlzon - Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Hector Maravilla
Tobias Luvenberg

Daniel Slätteskär   52" Fredrik Luvenberg
Izudin Velic
Muhamed Velic
Anders Ralbring
Andreas Hartvigsson     Publik: 347

Succén från vårens derbymatch upprepades tyvärr inte då våra rivaler Stångenäs AIS gick segrande ur matchen med matchens enda mål. Matchen spelades på Havsvallen i Smögen vilket i efterhand knappast gynnade oss då planen är väldigt liten. Inför matchen kändes det väldigt bra, alla var taggade och vi hade dessutom fått tillbaka en del spelare och dessutom kunde vi presentera en ny spelare i form av Jesper Carlzon från IK Oddevold. Matchens första 45 kan nog bäst beskrivas som ställningskrig. Vi hade ofantligt svårt att skapa något eget spel och den främsta anledningen till det var vårt bolltempo som närmast kan liknas vid sirap. Till detta skall läggas dålig rörelse och en ovilja att sätta bollen i djupled trots att möjligheter till detta fanns under den första halvleken. Stångenäs valde att backa hem till egen planhalva vilket var precis vad vi förväntat oss efter knocken i våras. Detta gjordes bra och dem var väldigt aggressiva, mycket mer aggressiva än vi var och det var mest kamp och inga riktigt klara chanser för något av lagen fram till halvtid.

I paus försökte vi peppa killarna att spela bollen fortare, röra sig bättre och ha ett mer varierat spel med några bollar bakom backlinjen. Tyvärr blev det inte mycket av denna vara då vi fortsatte vår ovana från den första halvleken, d v s såsigt tempo. Stångenäs skapade inte mycket men kändes på något vis ändå farligare än oss. Målet tillkommer efter frispark som Stångenäs forward Daniel Vilhelmsson mycket elegant förpassade i mål, detta i andra halvleks mitt. Efter målet försöker vi flytta fram positionerna men erbarmligt dåligt passningsspel gjorde att vi inte lyckades skapa särskilt mycket, några skottlägen utanför 16 med dåligt resultat och en bra chans för Tobbe efter fin chipp av Slätteskär var det närmaste vi kom. Stångenäs hade å sin sida inte mycket fler chanser men ett ribbskott skall nämnas. En svidande förlust blev resultatet av denna derbyförlust.

Helt klart är att vi är inne i en dålig period, vi har nu sex raka seriematcher utan seger vilket naturligtvis inte är ok och oerhört frustrerande. Frågan är vad det beror på, dålig träningsnärvaro under säsongen kan vara en faktor. En annan kan vara att många spelare är stressade av situationen att ligga tvåa och vara jagad vilket är väldigt jobbigt att se. Det skall också påpekas att vi inför säsongen inte hade någon resultatmässig målsättning utan vi kom gemensamt överens om att dels fokusera på att utveckla spelet och dels ta en match i taget och som det nu är känns det som att många spelare inte gör det utan stirrar för mycket på tabellen. De återstående matcherna hoppas jag spelas med mer lust och glädje och betydligt mindre skräckslagenhet för att förlora. Kanske kan vändningen komma i den svåra bortamatchen mot Eds FF på lördag, förhoppningsvis kan vi då skriva om en seger för dessa referat börjar bli allt tyngre att skriva. I matchen mot SAIS ger jag extra cred till Jimmie, Talp och Matte.

-Thomas Sernemo, KIF-