Stångenäs AIS - Kungshamns IF   1-3  (0-3)

0-1 Tobias Luvenberg
0-2 Tobias Luvenberg
0-3 Izudin Velic
1-3 Jim Lund
(A.Plava)
(A.Bickel)
(A.Plava)

Björn Johansson
Alexander Bickel - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Johnny Arvidsson
Robin Wickins
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär - Izudin Velic
Tobias Luvenberg

Muhamed Velic   53" Jimmie Larsson
Anders Ralbring   85" Hector Maravilla
Hector Maravilla
Jonatan Gerrbo
Johan Edén     Publik: 450

Tack till Lennart Hård för fotot.
Vi kunde efter en mycket väl genomförd match vinna derbyt mot Stångenäs AIS med 3-1 efter 3-0 i halvtid. Resultatet var helt rättvist och ett resultat kom sig av en mycket taktiskt väl genomförd match av killarna. Inför matchen hade vi tvingats till lite förändringar jämfört med de senaste matcherna då vi hade Bosse skadad och Ralen bortrest (kom i andra halvleken). Detta gjorde att Johnny fick vikariera som högerback vilket han gjorde med den äran. Vi kände innan matchen att vi hade rätt bra koll på våra motståndare som är ett bra lag, speciellt när dem får spela långa bollar bakom backlinjen på rusande forwards som båda två är väldigt snabba. Vårt motmedel mot detta var att ligga tajt med lagdelarna och sätta pressen vid mittlinjen och därmed inte ge utrymme för den långa bollen bakom vår backlinje. När vi väl fick bollen skulle vi vårda den och variera vårt spel, dels på fötter och dels (när möjlighet fanns) söka djupledsspel på framförallt Tobbe. Detta lyckades väldigt bra och efter endast 8 minuter kunde vi ta ledningen genom Tobbe som fick ett väldigt fint instick av Plava i boxen och fri med målvakten kunde placera in 1-0 med vänstern. Efter målet fortsätter vi att diktera spelet och 2-0 kommer endast 5 minuter efter första målet och denna gång är det en omställning. Bickel slår en lång boll över motståndarnas backlinje till en framstormande Tobbe vars första skott räddas men returen kan Tobbe sedan slå in för 2-0 och drömöppningen var ett faktum. Stångenäs har förtvivlat svårt att skapa chanser mot oss och detta främst beroende på att vi spelade väldigt tajt och låg rätt i våra positioner. Bästa möjligheten för våra motståndare under första 45 är ett flackt inlägg som deras forward sånär får en tå på. Mycket mer än så var det inte och det som kunde blivit farligt löste vår backlinje med Jimmie i spetsen galant. Den första halvleken blev dessutom avbruten två gånger p g a åska och blixt men det var inget som påverkad oss. Efter avbrott på sammanlagt 15-20 minuter fortsatte vi att dominera och gjorde även 3-0 efter ett mönsteranfall. Först skiftade vi kant två gånger, Wickins överlappade Plava som därmed fick yta att vandra in och slå ett inåtskruvat inlägg mot den bortre stolpen där Izzu måttade och dundrade in vårt tredje mål på volley. Hur snyggt som helst och ett anfall vi tränat mycket på (skifte av kant, överlapp och inlägg). Målet kom i första halvlekens absoluta slutskede och var naturligtvis väldigt viktigt psykologiskt.

I halvtid snackade vi om att hålla koncentrationen på topp, komma hem på rätt sida och ha tålamod när vi själva ägde bollen. Jag tycker vi också visade detta under den andra halvleken. Stångenäs hade mer boll men hotade oss aldrig riktigt utan hade svårt att vara spelförande och skapa något då ytan bakom vår backlinje var stängd. Trots det fick dem in ett mål som såg misstänkt ut för offside och dessutom föranleddes målet av en helt felaktig avvinkning på Tobbe som kom i friläge, svagt att missa en sådan uppenbar onside. Efter Stångenäs reducering är dock butiken stängd och det är istället vi som skapar de hetaste målchanserna då våra motståndare öppnar sig bakåt. Fler mål blir det dock inte och vi vinner väldigt välförtjänt med 3-1 efter en strålande laginsats. Självfallet är jag väldigt nöjd med derbyseger och framförallt hur den tillkom, det var inget snack om saken och vi var denna dag det klart bättre laget. Segern innebar sjätte raka segern och vi har nu skaffat oss lite marginal ner till tredjeplacerade Stångenäs (fem poäng och en match mindre spelad för oss). Nu gäller det att fortsätta fokusera på en match i taget och nästa motståndare är IF Viken hemma på lördag och även om Vikens serieinledning har varit lite knackig kommer det bli tufft, laget spelade trots allt i trean så sent som förra året. I matchen mot Stångenäs hade vi ett jämnt bemannat lag där alla killar skall ha beröm, svårt att välja en bästa spelare i vårt lag men Jimmie måste framhållas, tror inte han tog ett enda felaktigt beslut på hela matchen. Men som sagt, alla skall känna sig mycket nöjda med sin insats.

-Thomas Sernemo, KIF-