Myckleby IK- Kungshamns IF 1-3  (0-0)

0-1 Jonatan Gerrbo
0-2 Izudin Velic
1-2 -
1-3 Tobias Luvenberg
(R.Wickins)
(J.Edén)

Björn Johansson
Johan Edén - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Anders Ralbring
Robin Wickins
Joacim Mattsson - Peter Mattsson - Johnny Arvidsson - Jonatan Gerrbo
Izudin Velic

Robin Johansson   45" Johan Edén
Daniel Slätteskär   57" Niclas Talp
Erik Andersson   77" Daniel Slätteskär
Tobias Luvenberg

Vi lyckades vinna den uppskjutna DM-matchen mot Myckleby IK med 3-1 efter 0-0 i paus. Inför matchen valde vi att vila några spelare för att ge chansen till några som hittills inte spelat lika mycket. Matchen spelade på Ängevi i Svanesund på en rent bedrövlig gräsmatta. Den var inte bara ojämn, den var dessutom inte klippt sedan Hedenhös tid vilket väl ändå måste vara ett krav vi föreningar kan ställa på varandra ...Siffrorna speglar inte matchen särskilt väl, vi var nämligen fullständigt överlägsna men hade under den första halvleken svårt att omvandla våra ytor till bra målchanser. Våra motståndare försökte sätta hög press vilket dem orkade i ungefär 10 minuter, efter det kunde vi styra och ställa och framförallt Wickins dirigerade spelet väl, underlaget till trots. Vi fick ytor framförallt på vänsterkanten men lyckades som sagt inte riktigt omvandla detta till några hetare chanser. Vi borde dock gjort några mål i den första halvleken, vi skapde bl.a. två jättechanser på hörnor men tyvärr hamnade bollen utanför båda gångerna och dessutom hade Gerra ett friläge men avslutet var tamt och rullade utanför. Utöver detta hade vi en del riktigt farliga inspel från kanterna men inte heller då lyckades vi peta in bollen. Ett mål gjorde vi men det blåstes av för offside, Wickins slog en väldigt bra instickspass till Edén som var minst tre meter på rätt sida men enligt den assisterande domaren var det offside på Izzu som inte ens var med i situationen - märkligt. Myckleby hade en riktigt bra chans under den första halvleken, målvakten rensade undan bollen som hamnade hos en av deras forwards som säkert låg fem meter nedanför vår backlinje (tydligen inte offside ...) men som tur var hann Jimmie tillbaka och kunde tillsammans med Björn avstyra det hela till hörna.

I paus var vi lite missnöjda med vår oförmåga att omvandla spelövertag och ytor till heta målchanser, vi pratade om detta, att vi skulle attackera våra motståndare hårdare, ha mer fart på benen och fylla på in i straffområdet bättre. Den andra halvleken börjar också bra då vi tar ledningen efter endast två spelade minuter. Gerra avsutar distinkt med vänstern efter fint inspel av Wickins. Dessförinnan hade Gerra haft en gyllene läge att göra 1-0 men tyvärr fick han ingen ordning på avslutet. Efter målet fortsatte vi att skapa chanser och det kändes som bollinnehavet låg runt 70-30 med våra siffror först. Myckleby skapade en riktigt bra chans efter inspel från högerkanten men Björn kom ut mycket bra och räddade oss från baklängesmål den gången. Izzu kunde istället göra 2-0 med ett fint vänsterskott efter att han sprungit sig fri och fått en mycket fin boll av Wickins. Vi fortsatte efter det att skapa chanser, bl.a. två frilägen som den assisterande domaren helt felaktigt vinkar av för offside. Hur han hittade dessa är en gåta och förbannat irriterande. Om spelarna ligger in linje kan jag förstå att det kan vara svårt men om en spelare är över två meter på rätt sida är det bara dåligt. Myckleby fick in en reducering, återigen från offsideposition där spelaren i Myckleby ligger nedanför vår backlinje då bollen slås. Trots det var det nära att Björn klarade avslutet men bollen rullade precis under honom och in i mål. Vi svare direkt och gjorde matchens sista mål endast en minut efter deras reducering. Denna gång var det Tobbe som frispelad av Edén chippade bollen över utrusande målvakt rakt upp i krysset. Ett klassavslut. På slutet var det bud på fler mål, Tobbe har nog fyra avslut sista 10 minutrarna men siffrorna stannar vid 3-1 och får alltså betraktas som hur rättvisa som helst.

Det är positivt att vi fortsätter vinna och att vi försöker rulla bollen trots det dåliga underlaget. Det är också positivt att vi skapar mycket chanser även om vi som sagt borde utnyttjat dessa ännu mer. I och med segern är vi dessutom klara för kvartfinal där vi ställs mot division 3-laget Skärhamns IK. Den matchen spelas redan på måndag (30/5) på Kungshamnsvallen kl. 19.00. Då blir det förmodligen en rejäl kamp och det skall bli kul att se hur vi kan hävda oss mot division 3-motstånd. På lördag är det dags för ny seriematch, återigen hemma, denna gång mot Eds FF. Till den matchen tror jag skärpan är tillbaka och då kommer vi dessutom få tillbaka en del utvilade spelare som vilat hela helgen p g a spelledighet. Jag tror vi kommer ha bra fart på benen i den matchen och har vi det tror jag killarna kommer fixa en ny trepoängare.

-Thomas Sernemo, KIF-