Lysekils FF - Kungshamns IF 0-1  (0-0)

0-1 Johnny Arvidsson
u.a

Muhamed Velic - Robin Wickins - Anders Regnell - Anders Ralbring
Jimmie Larsson
Johnny Arvidsson - Daniel Slätteskär
Fredrik Luvenberg - Izudin Velic - Tobias Luvenberg

Joacim Mattsson
Johan Edén
Sebastian Persson
C-J Karlsson
      Publik:

Träningsmatchen mot LFF blev som derbymatcher brukar bli jämn och utan skönspel. LFF kom ut som det klart mest taggade laget och det var framförallt motståndarnas innermittfältare Robin Karlsson som dominerade matchen. Trots att vi var en man mer på det inre mittfältet hade vi fasligt svårt att gå grepp om match och motståndare. Främsta anledningen till detta var att vi låg alldeles för långt ifrån våra motståndare och att vi helt enkelt var för mjuka i närkampsspelet. Under den första halvleken var antalet vunna dueller få och vi hade också väldigt svårt i luftrummet efter utsparkar där LFF återigen var hetare än oss. Första halvlek var befriad från bra fotboll, när vi väl fick tag i bollen stressade vi något ofantligt och fick inte alls igång något ordnat spel och i ärlighetens namn hade inte heller LFF mycket till spel. Den första halvan av matchen bjöd inte på några mål och målchanserna var lätträknade. LFF hade en frispark i väldigt bra läge som placerade utanför, vi hade också ett bra frisparksläge men utgången blev densamma. Utöver detta skapade vi några halvchanser via inlägg men inget direkt nämnvärt. Tobbe oroade en del på egen hand och mer lite mer egoism hade nog Tobbe kunnat göra något mål i första men valde allt som oftast att passa istället för att gå rakt på mål.
I halvtid försökte vi få fram viljan eftersom den saknades i första, vi pratade också om att vara rädd om bollen när vi väl fick tag på den och inte stressa så förbannat varje gång vi hade bollen under kontroll.

Den andra halvleken bjöd också på något bättre vilja från vår sida. Plötsligt låg vi närmare våra motståndare och hamnade därmed bättre i presspelet. VI fick också bättre ordning på det inre mittfältet och kunde på så vis ta över matchen under de första 20 av den andra halvleken. Även om vi inte skapade särskilt mycket kunde vi sätta våra motståndare under större press och kunde därmed ha lite längre anfall. Vårt ledningsmål och därmed segermål kom också av en högre och bättre press där bollen dimper ner till Johnny som med en vänsterkanon från ca 20 meter kunde placera bollen i målvaktens högra kryss. Efter målet tappar vi lite tempo igen och LFF får mer att säga till om även om inga direkta farligheter skapas. Det farligaste är några hörnor och inspel från kanten men vi reder ut det hela på ett hyfsat kontrollerat sätt. Vi kunde, med bättre koncentration, gjort ytterligare något mål men allt för ofta slarvade vi i de avgörande ögonblicken. Antingen passade vi när vi borde skjutit eller så slog vi dåliga inlägg från bra lägen.

Matchen kan sammanfattas som jämn och ganska dålig. Oavgjort hade inte varit orättvist även om våra motståndare som sagt inte skapade särskilt mycket. Vi höjer oss något i andra halvleken och lyckas därmed också göra matchens enda mål. Det är farligt att dra för stora växlar på träningsmatcher men helt klart är att vi inte kan spela med den viljan/inställningen vi visade i första halvleken för då kommer det att bli jobbiga matcher i serien. Förhoppningsvis visar vi bättre takter på lördag när IFK Uddevalla står för motståndet, en match som verkligen blir en värdemätare eftersom IFK spelar i division 3. Står vi och sover i den matchinledningen kommer vi bli straffade direkt. Till den matchen gör Björn och Bickel årsdebut, det skall bli kul att se bägge dessa herrar i match. Tyvärr fick Wickins kliva av i den andra halvleken med en sträckning i ena lårets framsida. Förmodligen blir han borta i 3-6 veckor. Extra tråkigt då Wickins var skadad mer eller mindre hela förra säsongen. Postivit är dock att Plava, å sin sida, snart bör vara tillbaka i träning efter sin ljumskskada.

I matchen mot LFF skall Regge och Tobbe ha extra beröm men ALLA kan bättre och det tror jag vi kommer få se redan på lördag.

-Thomas Sernemo, KIF-