Kungshamns IF - IFK Lane   2-2  (1-1)

1-0 Tobias Luvenberg
1-1 -
1-2 -
2-2 Arber Plava
(D.Slätteskär)
(J.Arvidsson)

Johnny Arvidsson - Jimmie Larsson - Alexander Berntsson - Joacim Mattsson
Robin Wickins
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär - Arber Plava
Tobias Luvenberg

Sebastian Persson   60" Hector Maravilla
Anders Ralbring   78" Arber Plava
Oscar Jonsson

Daniel Slätteskär
Björn Johansson

I första matchen efter sommaruppehållet gästades vi av IFK Lane, ett lag som turligt besegrade oss under vårsäsongen med 2-1. Det var därmed revanschlusta och vi ville också få en bra start på höstsäsongen. Träningsmatcherna under sommaren lovade också stigande form så det var därför en positiv känsla inför matchen. Matchen började också bra eftersom vi tog ledningen redan i den 7:e minuten genom Tobbe som turligt frispelats av Slätteskär efter en tilltrasslad situation. Efter målet skapas det chanser åt båda håll men det är vi som har de hetaste. Först nickar Tobbe stolpe-stolpe ut sen tilldöms vi straff som dock tyvärr räddas av målvakten. Efter det skapar vi ytterligare lägen, Tobbe kommer t.ex. fri men målvakten räddar. Vi tilldöms ytterligare en straff under den första halvleken men även denna räddas av målvakten. Två missade straffar under en och samma halvlek kan inte tillhöra vanligheterna och självklart borde matchen varit avgjord men som så ofta förr när chanser missas blir man straffad och det var precis vad vi blev då Lane genom ett självmål kan kvittera under första halvlekens slutminuter. Självfallet väldigt tungt då matchen som sagt borde varit avgjord i paus.

I halvtid försöker vi peppa killarna, vi tycker dessutom vi ligger lite för långt ifrån våra motståndare i defensiven och att vi (hela laget) blir lite passiva i försvarsspelet. Offensivt ville vi se mer tålamod, att vi skulle vårda bollen lite bättre. Dock skapade vi tillräckligt under den första för att ha en ledning med ett par mål.

Den andra halvleken blir tyvärr sämre än den första. Möjligen låg straffmissarna som ett ok och påverkade oss för spelet kom inte alls igång under de avslutande 45. En bjudning från vår sida innebar att Lane kunde ta ledningen i matchminut 56 och då kändes det både tungt och orättvist. Målet påverkade oss och spelet blev ännu krampaktigare. Vi hade svårt att skapa något tryck mot Lane men en riktigt het chans skapade vi genom Tobbe som mycket snyggt frispelades av Slätteskär men återigen räddade målvakten. När det kändes som tyngst kom så kvitteringen och en mycket snygg sådan. Johnny slog en mycket bra och öppnande passning ut till vänster till Plava som avancerade framåt, utmanande och dundrade in 2-2 med vänstern via ribban. Målet var en lättnad och efter målet var det vi som tryckte på för ett segermål och vi lyckades vaska fram en del halvchanser men tyvärr inget mål. 2-2 blev slutresultatet och känslan var att om matchen pågått 5 minuter till hade vi gjort ett segermål men vi fick nöja oss med en poäng denna gång.

Resultatet var en besvikelse och speciellt som matchbilden var. Andra halvlek är verkligen inte bra från vår sida men den första är faktiskt det. VI skapar många chanser och har dessutom två straffar som vi självfallet skall sätta. Ibland är fotbollen orättvis och det var den denna måndagskväll. Nästa match är en tuff sådan då vi skall åka till Åmål för spel mot IF Viken, ett lag vi besegrade på hemmaplan men ett lag som är tufft spelande med mycket långbollar. Till höstsäsongen är det också ett förstärkt lag.

I matchen mot Lane förtjänar Matte extra beröm men alla kan bättre än vad som visades denna match.

-Thomas Sernemo, KIF-