IFK Lane - Kungshamns IF   2-1  (1-0)

1-0 -
1-1 Tobias Luvenberg
2-1 -
(I.Velic)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Anders Ralbring
Johnny Arvidsson
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär - Izudin Velic
Tobias Luvenberg

Alexander Berntsson   92" Muhamed Velic
Joacim Mattsson
Hector Maravilla
Andreas Hartvigsson
Johan Edén     Publik:

Vår segersvit stannade på sju matcher efter en minst sagt irriterande och onödig bortaförlust mot IFK Lane med 2-1 efter underläge 1-0 i halvtid. Efter 40 sekunder hade vi våra första feta möjlighter, detta genom en trippelchans som började med skott av Tobbe, nytt skott av Plava och avslutades med att Slätteskär inte fick ordning på avslut nummer tre. Så skulle matchen också fortsätta, vi brände chans på chans och den ena var bättre än den andra. Våra motståndare sökte ofta en längre boll på sina speediga forwards och var inte ofarliga men skapade inte i närheten av vad vi gjorde. Målvakten i hemmalaget skall naturligtvis ha cred för sin insats men om sanningen skall fram så var han bra tack vare våra avslut som allt som oftast hamnade rakt på honom. Vi var under den första halvleken det spelförande laget, detta utan att imponera i själva spelet. Vi hade bitvis problem att få igång vårt passningsspel men kunde alltså, trots detta, skapa mängder med målchanser. Förutom trippelchansen i inledningen har vi minst fem helt öppna och klara chanser under de första 45 men det blev som det brukar då chanser inte utnyttjas, hemmalaget gjorde matchens första mål i den 29:e minuten efter ett fint anfall, första halvlekens första och sista mål.

I paus snackade vi om att höja bolltempot, variera oss mer i uppspelsfasen och framförallt om vikten att titta upp innan avslut och se var målvakten befinner sig. Den andra halvleken börjar som den första, vi trycker på och skapar en hel del kvalificerade målchanser men tyvärr sitter oförmågan från första halvleken i sig och vi lyckas inte sätta dit bollen ens från två meter. Med ca. 20 minuter kvar valde vi att satsa offensivt och började spela 3-3-4 vilket till slut gav utdelning då Tobbe från nära håll kunde nicka in Izzus fina inlägg vid den bortre stolpen. Matchuret stod då på 87 spelade minuter och vi valde att fortsätta vår offensiva satsning då Lane gick på knäna och vi hade allt spel. På stopptid kommer dock nådastöten när vi slarvar grovt i defensiven och en lanespelare kan skicka bollen vidare till en annan dito som placerar in bollen vid Björns högra stolpe. Hur tungt och orättvist som helst men vi har bara oss själva att skylla då vi naturligtvis skulle utnyttjat våra chanser bättre och därmed vunnit matchen med stor marginal.

Förlusten irriterar något alldeles vansinnigt då vi ger bort tre poäng. Vi spelade ingen lysande fotboll men absolut tillräckligt bra för att vinna men det handlar ju som bekant om att göra mål. Trots att vi gjort betydligt bättre matcher tidigare under säsongen var detta nog den match vi skapat mest och bäst i och då förlorar vi ologiskt nog. Vi får ta lärdom av detta och vi har ju dessutom chans till snabb revansch då vi redan på onsdag möter Grebbestads IF hemma. Om vi har vässat avsluten till den matchen både tror och hoppas jag vi kan ta en ny trepoängare och därmed vara tillbaka på det vinnande spåret. En sak är helt säker, vi kommer vara ordentligt sugna på att visa att förlusten mot IFK Lane var en engångsföreteelse. I matchen mot IFK Lane var det ingen som höjde sig över mängden men jag vill lyfta fram Alex Berntssons inhopp och därmed debut, det lovade gott och jag är övertygad om att Alex kommer bli en bra tillgång för oss framöver.

-Thomas Sernemo, KIF-