Henåns IF- Kungshamns IF 1-4  (0-3)

0-1 Fredrik Luvenberg
0-2 Johnny Arvidsson
0-3 Tobias Luvenberg
1-3 Viktor Fjälling
1-4 Johnny Arvidsson
(T.Luvenberg)
(F.Luvenberg)
(D.Slätteskär)
(u.a)

Björn Johansson
Andreas Escudeiro - Jimmie Larsson - Anders Regnell - Joacim Mattsson
Sebastian Persson
Johnny Arvidsson - Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär - Izudin Velic
Tobias Luvenberg

Oscar Jonsson   78" Fredrik Luvenberg
Jonas Berndtsson

Publik:

För andra matchen i rad hade vi fullt upp med att få ihop ett slagkraftigt lag. Återigen var det sjukdomar och skador som förhindra spelare att medverka och inte mindre än 11 spelare var indisponibla till DM-matchen mot Henåns IF. Matchen spelades i Henån på grus, vår första grusmatch för säsongen och vi har faktiskt bara gjort en grusträning på hela försäsongen då vi ju tränar på konstgräs i Lysekil. Att gruset skulle vara till vår nackdel var dock inget som märktes i matchen då vi tog tag i spelet direkt och spelade riktigt fin fotboll de första 45 minutrarna. Vi rullade bollen bra, hade bra rörelse och lyckades allt som oftast komma rättvända mot Henåns backlinje. Bakåt spelade vi tajt och bjöd inte på varken målchanser eller ytor. Vårt 1-0 mål trycker Luven in redan efter 15 minuters spel genom väldigt fint förarbete av broder Tobbe som avancerade in i straffområdet från vänster, släppte bollen snett-inåt-bakåt till Luven som höll in skottet och fintade därmed bort en back innan han säkert placerade bollen lågt till höger om målvakten. Efter det fortsätter vi att skapa en hel del (vilket vi också gjorde innan målet) och vi har flera riktigt bra omställningar samt längre anfall med många passningar inom laget innan målchans. 0-2 kommer i den 29:e minuten, Luven drar iväg ett tungt skott som målvakten lämnar retur på och den kan Johnny säkert slå in i mål. Efter målet fortsatte vi och trumma på och 0-3 är en riktig delikatess som leder tankarna till Dennis Bergkamp. Slätteskär spelar en fin boll till Tobbe som befinner sig i höjd med 16-metaren. Tobbe chippar bollen bredvid sin försvarare, springer runt densamme på andra sidan och slår in bollen i bortre gaveln, ett fantastiskt mål helt enkelt. 0-3 i paus med mycket mersmak efter väldigt bra och kontrollerat spel. I paus pratar vi om att hålla uppe koncentrationen, fortsätta spela genom mitten och fortsätta komma runt på kanterna vilket vi lyckades bra med under de första 45.

Den andra halvleken domineras fortsatt av oss men vi lyckas inte riktigt prestera samma fina spel. Det blir lätt så när ledningen är såpass stor i halvtid, omedvetet blir tempot lägre och då blir det genast svårare att dominera på samma sätt som vi gjorde i första. Målchanser skapar vi dock, bl.a. två frilägen som vi tyvärr inte lyckas förvalta. Henån reducerar efter hörna och obefintligt markeringsspel från vår sida. Vi replikerar dock snabbt då Johnny bryter högt upp i plan och ensam med målvakten kan rulla in sitt andra och vårt fjärde mål. Johnnys andra mål blir också matchens sista och segersiffrorna skrivs till odiskutabla 4-1 där jag tycker vi var betydligt närmare fler mål än Henån var. Vi gör sammantaget en väldigt bra match och det är kul och se att vi har många spelare som vill vara med och slåss om en plats i startelvan. Alla spelare skall ha beröm för en väldigt gedigen och bra insats.

Vi har nu två bra matcher på raken trots mängder med återbud vilket borgar för bredd i truppen. Nu är det bara tre träningsmatcher kvar innan seriepremiär mot Stenugsunds IF borta. Jag hoppas vi till dessa matcher kan få tillbaka en del spelare så att konkurrensen vässas ytterligare. Nästa match är redan på måndag då vi möter Svarteborg i Brastad kl. 20.30.

-Thomas Sernemo, KIF-