Kungshamns IF - Hamburgsunds IF 4-1  (1-0)

1-0 Tobias Luvenberg
2-0 Tobias Luvenberg
3-0 Izudin Velic
4-0 Joacim Mattsson
4-1 -
(J.Mattsson)
(A.Regnell)
(J.Arvidsson)
(T.Luvenberg)

Muhamed Velic - Anders Regnell - Niclas Talp - Joacim Mattsson
Jimmie Larsson
Izudin Velic - Robin Wickins
Johnny Arvidsson - Fredrik Luvenberg - Tobias Luvenberg

Sebastian Persson   35" Robin Wickins
Johan Edén   50" Mattias Jansson
Oscar Jonsson                                                                             70" Niclas Talp

Publik:

Andra matchen för året innebar träningsmatch mot Hamburgsunds IF på konstgräset i Lysekil. Första 5-10 minuterna tillhörde helt och hållet Hamburgsund och vi såg ut att vara på en helt annan plats än där vi borde varit och spelade lojt, utan aggressivitet och alldeles för långt från våra motståndare. Hamburgsund skapar inte några klara målchanser under denna tid mer än några hörnor som vi lyckas styra undan. Matchen är sedan jämn i ungefär 20 minuter innan vi börjar ta över spelet mer och mer och vara det spelförande laget. Anledningen till att vi kommer in i matchen är att vi börjar sätta bättre press och spela tajtare med lagdelarna. Vi skapade en del halvchanser och någon riktigt bra chans innan Tobbe Luvenberg kunde göra 1-0 efter ett välplacerat vänsterskott och efter fin passning från vänsterback Jocke Mattsson. Efter målet fortsätter vi att trycka på men tyvärr slarvar vi vid avgörande passningar och inlägg så mer mål blir det inte i den första halvleken. I halvtid pratar vi om att vi måste spela ännu mer tajt med laget, att vi måste få upp backlinjen högre och fortare samt att vi måste spela bollen på varandra då det hala konstgräset gjorde att bollen fick en ruskig fart och omöjliggjorde djupledsbollar, speciellt under första halvlek då vi också hade medvind. I den andra spelar vi faktiskt riktigt fin fotboll, vi rullar bollen med ett bra bolltempo, har bra rörelse och får med oss ytterbackarna bra i spelet. Vi skapar också några riktigt bra chanser, Tobbe, Fredrik Luvenberg, Izzu och Johnny har alla bra chanser innan vi kan göra 2-0 genom Tobbe. Regge (som för stunden spelade topp) tog emot en passning högt upp på Hamburgsunds planhalva (till vänster) och kunde med ett tillslag förpassa bollen till Tobbe som fri med målvakten mycket behärskat rullade in 2-0. Strax efter detta mål kom också 3-0, denna gång genom Izzu som efter en djupledsboll från Johnny snyggt placerade in bollen i bortre hörnet. Izzu som spelade topp i andra halvleken kunde från högerkanten skära in mellan mittback-ytterback och ta emot en fin passning från Johnny och fri med målvakten alltså rulla in bollen i mål. Vi fortsätter sedan trycka på och borde nog gjort fler mål men det dröjer till matchminut 80 innan Jocke Mattsson kan göra vårt fjärde och sista mål. Tobbe tog emot en boll i straffområdet och spelade bakåt till Jocke som med en bredsida placerade in bollen vid målvaktens högra stolpe. Mycket snyggt och behärskat avslut som visade att en enkel bredsida oftast är det klart bästa alternativet. På slutet kan Hamburgsund göra ett tröstmål och slutsiffrorna skrivs alltså till 4-1.

Vi gör en, på det hela taget, ganska bra match. Andra halvleken är t o m mycket bra stundtals medan delar av första är ganska medioker. Vi visar dock i andra halvleken hur vi kan och skall spela. Spelar vi med mycket rörelse, kortpassningsspel och ligger nära våra motståndare är vi ett bra fotbollslag. Vi får fortsätta nöta dessa saker på träning och hoppas att vi kommer förbättra oss allteftersom. Det skall också tilläggas att vi under den andra halvleken fick Matte frilägesutvisad (heter kanske målchansutvisning idag) men eftersom Hamburgsund såg saken på rätt sätt (det är ju en träningsmatch) fick Matte fortsätta spela. Hade det varit en tävlingsmatch hade vi fått spela med 10 man och då hade det självfallet blivit tuffare. Ställningen vid utvisningen var 1-0 till oss.

Alla i laget gör en bra match inställningsmässigt och alla höjer sig i den andra halvleken. Extra beröm till Tobbe som hela tiden var farlig och till Jocke som gång på gång hotade från sin vänsterbacksposition. Också kul att två unga spelare gjorde sina första framträdanden i KIF:s A-lag, både Oscar Jonsson och Johan Edén gjorde inhopp i den andra halvleken och klarade det hela finfint. Nästa match är på lördag 12/3 mot Myckleby IK i DM.

-Thomas Sernemo, KIF-