Grebbestads IF - Kungshamns IF   1-1  (1-0)

1-0 -
1-1 Fredrik Luvenberg
(H.Maravilla)

Björn Johansson
Johnny Arvidsson - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Alexander Berntsson
Robin Wickins
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Daniel Slätteskär - Arber Plava
Tobias Luvenberg

Sebastian Persson   10" Björn Johansson
Muhamed Velic   10" Robin Wickins
Johan Edén   34" Daniel Slätteskär
Andreas Hartvigsson                                       39" Niclas Talp
      Publik:

Precis en vecka efter den förnedrande hemmaförlusten mot Grebbestads IF hade vi chans till revansch då vi gästade Siljevi. Vi hade dessutom lovat varandra att visa betydigt bättre takter denna gång vilket i och för sig inte var så svårt ...Trots detta löfte är det GIF som börjar bäst och kan också göra 1-0 i matchminut 12. Efter ett inspel från vänsterkanten blir det tilltrasslat i vårt straffområde innan bollen plötsligt och betydligt mindre lustigt ligger i nätet bakom Björn som hade fingertopparna på bollen och så när räddade närskottet. Efter målet har vi svårt att få igång spelet, alla spelare såg livrädda ut, ingen ville ha bollen och de som fick den slog antingen en galen passning eller kladdade på bollen för mycket vilket gjorde det lätt för GIF. Som tur var skapde inte våra motståndare heller något av värde och det var mest kamp och väldigt lite skönspel. Vårt stora problem (förutom ovanstående) var framförallt att vi hade alldeles för dåligt tempo i passningsspelet vilket fick till följd att vi inte skapade särskilt mycket och heller inte fick igång något ordnat spel. Wickins har ett bra frisparksläge, Luven ett bra skottläge, Tobbe likaså och Plava har en bra chans efter fint inlägg från Hector. 1-0 står sig dock till halvtid.

I paus diskuterade vi våra brister och poängterade att tempot måste höjas, mindre bolltouch och nödvändigheten av att spela på markerad spelare. I den andra så släpper äntligen killarna på den broms som verkar ha varit lindad runt hjärna och ben och vi börjar spela ut och då hängde inte GIF med alls. I den andra halvleken trycker vi tillbaka våra motståndare rejält och skapar en hel drös med målchanser. 1-1 kommer i matchminut 57 och det är Luven som klackar in Hectors fina inspel från högerkanten. Efter det är det vi mot Jimmy Kamperin och domaren som var något alldeles fantastiskt dålig. Vi gör 2-1, ett klockrent anfall och mål där Plava spelar in bollen från vänster, Tobbe hugger men fälls och bollen hittar istället Hector vid den bortre stolpen som kan kruta in 2-1 trodde nog alla på Siljevi men inte domaren som blåser frispark till GIF och menar att det är Tobbe som fäller backen och inte tvärtom, helt horriblet och så jävla (ursäkta språket) dåligt! Efter det regelrätta målet (för övrigt andra året i rad som vi berövas en korrekt mål på Siljevi) är det vi som skapar det mesta, Kamperin gör tre riktigt svettiga räddningar, dels Hectors nick från nära håll, dels Tobbes friläge som räddas med yttersta tåspetsen och dels på stopptid när Plava löper sig fri på en fint slagen djupledsboll. GIF har inte mycket i den andra halvleken men en nick är ganska farlig, hamnar dock utanför. 1-1 blir slutresultatet och det kan GIF tacka domaren för som berövar oss på segern. Man bör också hylla Jimmy Kamperin som växt ut som ett spöke för oss. Förra året avgjorde han på egen hand derbyt på Gullmarsvallen och denna gång har han en stor del i att det slutar oavgjort. Hos oss är den andra halvleken ett steg i rätt riktning. Här visar vi att vi kan spela väldigt bra fotboll när vi släpper bollen på få tillslag och har mycket rörlighet. I matchen mot GIF vill jag ge extra beröm till Talp och Hartvig som spelade stabilt samt lyfta fram Hectors andra halvlek där han skojade friskt med flera motståndare på sin högerkant.

Nu väntar ett sommaruppehåll och förhoppningsvis kan vi ladda batterierna och komma tillbaka med lust och energi när vi samlas för träning måndag 25 juli. Vår nästa seriematch är hemma mot IFK Lane 8 augusti och presterar vi som i den andra halvleken mot GIF i den matchen så finns stora förhoppningar om tre poäng. Vårsäsongen får enligt mig med beröm godkänt. Jag tycker vi kan vara nöjda med vår prestation frånsett andra halvleken hemma mot GIF. Vi har visat att vi är ett bra lag när vi spelar med fart och fläkt blandat med tålamod och vi har också haft en skyttekung under våren i Tobbe Luvenberg som varit stekhet och väldigt viktig för oss framåt.

-Thomas Sernemo, KIF-