Kungshamns IF - Grebbestads IF   1-5  (1-1)

0-1 -
1-1 Tobias Luvenberg
1-2 -
1-3 -
1-4 -
1-5 -
(I.Velic)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Anders Ralbring
Robin Wickins
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Izudin Velic
Tobias Luvenberg

Alexander Berntsson
Joacim Mattsson
Daniel Slätteskär
Andreas Hartvigsson
Johan Edén     Publik: 225

Åtta raka matcher utan förlust mot Grebbestads IF var läget inför matchen. Den sviten flög all världens väg efter att vi skämt ut oss rejält genom att förlora med hela 5-1 efter 1-1 i paus. Grebbestads IF kom till start med två Oddevoldare som båda ingår i det låneavtal GIF har med IOK, både Sebastian Jaconelli och Markus Svensson startade för våra motståndare och det skulle komma att påverka matchen en hel del då den förstnämnde hade 4 assist och den sistnämnde 1. Dessa två var dessutom GIF genomgående bästa spelare. Första halvlek är relativt jämn men med något övertag till oss. GIF tar ledningen i matchen 5:e minut efter slarv från vår sida. Ett inlägg missbedöms av Björn, tar i ribban och returen hamnar framför fötterna på en motståndare som kan skjuta in 0-1. Tungt för oss men efter ett tag lyckas vi få lite mer ordnat spel och vi börjar successivt ta över matchen utan att för den skull skapa särskilt mycket. I den 27:e minuten lyckas vi kvittera efter ett mycket fint anfall som startas av Tobbe och avslutas av samma man som på Izzus fina inlägg kan glidtackla in kvitteringen. Inga fler mål i den första halvleken men vi har en riktigt bra chans då Luvens skott från nära håll mycket fint räddas av GIF:s duktige målvakt Jimmy Kamperin. 1-1 men med mersmak till oss och en halvlek som också borde renderat i ett rött kort då en av GIF:s forwards tog stryptag på Talp men domaren som fick hjälp av sin assisterande tyckte tydligen inte det var värt mer än en tillsägelse, en minst sagt udda regeltolkning ....Samma forward hann också med att spotta Talp i ansiktet men inte heller detta uppmärksammades av domaren.

I paus kände vi att vi tagit över matchen efter en dålig start. Vi kände att vi ville försöka öka pressen mot GIF genom att flytta upp vårt presspel ytterligare vilket vi också gjorde. Resultatet av denna förändring skulle snabbt visa sig men tyvärr inte till vår fördel. I den 47:e minuten tar nämligen GIF ledningen med 2-1 efter en mycket snygg individuell prestation av rappe Mattias Svensson som avslutade soloraiden med ett kanonskott från 25 meterr, högt i Björns högra burgavel. Minuterna innan detta mål hade vi så när ett friläge då Tobbe löpte sig fri men tyvärr tog passningen på Tobbes vad och kunde studsa till en motståndare, marginalerna emot oss där helt klart. Efter GIF:s ledningsmål faller vi sakta ihop och våra motsåtndare springer åttor runt oss och 1-3 var nära flera gånger men Björn avvärjde alla chanser med fina räddningar. 1-3 skulle dock komma, detta i matchminut 60 då vi (jag vet inte vilken gång i ordningen) tappade en till synes enkel boll och GIF kunde kontra. Efter 1-3 försökte vi ändra matchbilden till vår fördel genom att satsa offensivt men det var inte särskilt lyckat eftersom GIF tackade och tog emot genom att göra både 1-4 och 1-5 innan domaren blåste av matchen. Faktum är att det var närmare både 1-6 och 1-7 än en reducering av oss. Hade inte Björn gjort några riktigt kvalificerade räddningar hade det också blivit större siffror.

1-5 är naturligtvis inte acceptabelt och vi blev ordentligt överkörda av en riktigt bra motståndare. Dock tycker jag det är väldigt konstigt att vi klappar igenom så fullständigt som vi faktiskt gör i den andra halvleken. Vi såg ut som bollallergiker i den andra halvleken och missade både passningar och mottagningar, lägg där till brist på vilja och engagemang så tror har ni bilden ganska tydlig. Ibland kan man som ledare ha på känn att det kan barka åt fanderns men det fanns inga sådana känslor innan matchen och några sådana känslor har inte funnits under hela säsongen och det är det som gör det hela svårförklarat. Att förlora borta mot Stenungsund med 2-0 är inget att skämmas över, inte heller en bortaförlust med IFK Lane med uddamålet som helt och hållet berodde på missade chanser. Men att hemma, i ett derby, förlora med 1-5 är pinsamt. Jag som tränare får också ta på mig en stor del av förlusten. Att gå upp med högre press efter halvtid visade sig inte vara något genidrag direkt och inte heller att satsa offensivt efter 1-3. Vi får skämmas allihop och dessutom be supportrar och sponsorer om ursäkt för insatsen.

-Thomas Sernemo, KIF-