Eds FF - Kungshamns IF   3-0  (1-0)

Johnny Arvidsson - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Alexander Berntsson
Robin Wickins
Jesper Carlzon - Daniel Slätteskär - Fredrik Luvenberg - Arber Plava
Tobias Luvenberg

Joacim Mattsson   63" Fredrik Luvenberg
Sebastian Persson   79" Niclas Talp
Oscar Jonsson   79" Sebastian Persson

Inför mötet mot Eds FF kände jag mig hoppfull, det kändes som att flera spelare ville revanschera sig för förlusten mot Stångenäs AIS och att vi nu skulle vända trenden på matcher i rad utan seger. Vi får dock en tung start då Ed tar ledningen i matchminut 8 efter en omställning. Efter målet är det trots allt vi som skapar mest och vi gör en godkänd första halva utan att direkt imponera. Vi har dock några riktigt heta chanser, Jesper Carlzon har en farlig nick i fritt läge, Slätteskär ett riktigt bra skottläge innanför 16-metaren som tyvärr går över och Plava har en jättechans efter att Jesper slagit ett hårt, lågt inlägg mot den bortre stolpen. Tyvärr omsätter vi inget någon av dessa chanser i mål och därför är vi i underläge efter den första halvleken där våra största problem var tempot på bollen samt att vi förlorade alldeles för många dueller, främst andrabollarna.

I den andra halvleken fortsätter vi vara det dominerande laget och nu skapar vi ännu fetare chanser. Först har Jesper en kanonchans på nick en halvmeter från mål (mycket fint inlägg av Plava) där nicken tyvärr hamnar utanför. Därefter är det Wickins som får nästa chans efter att Jesper kommit runt på vänsterkanten, avancerat in i straffområdet och serverat Wickins snett-inåt-bakåt. Skottet dock utanför. Talp har vår nästa chans, återigen på nick och återigen väldigt nära mål utan att resultera i detsamma. Ju längre matchen led, ju fler missar desto mer frustrerade blev vi. Sista 10 försöker vi lyfta fram positionerna ännu mer, vi flyttar fram Jimmie på topp och spelar med trebackslinje med enda resultatet att Ed kontrar in 2-0 i matchminut 82. Efter Eds andra mål känns det som flera av våra spelare ger upp, vi har ett ribbskott genom Sebbe men oturen grinar oss återigen i ansiktet. Ed rullar även in 3-0 med två minuter kvar, även detta mål efter en kontring. Slutresultatet skrivs alltså till 3-0 och det är inte ett resultat som speglar matchbilden då vi under långa stunder spelade helt ok och dessutom skapade riktigt vassa chanser.

För tillfället har vi inget flyt alls, det som gick enkelt i våras är idag svårt och omständligt. Vi har dessutom svårt att förvalta våra chanser vilket vi inte hade i våras då vi hade väldigt hög utdelning. Just nu är det självfallet riktigt tungt men vi kan bara jobba på och försöka vända detta tillsammans, förhoppningsvis redan i nästa match som är mot Vallen IF borta. I matchen mot Ed förtjänar Jesper extra beröm då han, trots några missade chanser, skapade en hel del oreda för Eds försvar.

-Thomas Sernemo, KIF-