Kungshamns IF - Eds FF   3-0  (1-0)

1-0 Tobias Luvenberg
2-0 Jimmie Larsson
3-0 Tobias Luvenberg
(I.Velic)
(R.Wickins)

Björn Johansson
Alexander Bickel - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Anders Ralbring
Robin Wickins
Arber Plava - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Izudin Velic
Tobias Luvenberg

Muhamed Velic   24" Tobias Luvenberg
Daniel Slätteskär   87" Niclas Talp
Hector Maravilla
Jonatan Gerrbo
Johan Edén     Publik: 125

Genom segern mot Eds FF tog vi vår femte raka seger i seriespelet och även denna seger var fullt rättvis. Under den första halvleken hade vi motvind vilket gjorde det svårspelat för oss. Trots vinden var det ändå vi som var det klart bättre laget under den första halvleken. Vinden gjorde att vi hade stundtals hade lite svårt att få till spelet men vi hade några riktigt fina anfall där vi borde gjort mål. Båda gångerna var det Izzu som från sin högerforwardsposition slog in hårda fina inlägg i boxen. Första gången hann vi inte riktigt fram och andra gången avslutade Plava utanför i bra läge. Ed hade svårt att skapa några riktigt bra chanser men kom faktsikt två-mot-en vid två tillfällen men som tur var så lyckades Jimmie avstyra båda dessa kontringar. Sin vana trogen skulle naturligtvis Tobbe göra mål, detta i matchminut 44 och således väldigt psykologiskt viktigt. Anfallet var hur snyggt som helst och startades av att Talp drog iväg en perfekt djupledsboll till Izzu som sedan slog ett lika perfekt, lågt, inägg mot den bortre ytan där Tobbe kom glidande och med foten skickade in bollen i mål. Ett snabbt och rappt anfall som innehåll några riktigt fina individuella prestationer. 1-0 i halvtid och en ok halvlek från vår sida med tanke på vinden som var jobbig.

I paus talade vi om att ta tag i mittfältet mer, att vända kant oftare och att ha tålamod i anfallsspelet. Det kändes som vi var det bättre laget och med medvind i andra tänkte vi trycka på från start. De andra halvleken kom också att domineras fullständigt från vår sida och 2-0 kom i den 55:e minuten efter en hörnvariant som avslutas med högerskott från Jimmie som letade sig in bakom en av Ralen skymd målvakt. Efter 2-0 dröjer det bara fem minuter tills nästa mål och också detta tillkommer på hörna och denna gång var det Tobbe som mycket tjusigt nickade in 3-0 i målvaktens bortre hörn. Om dem inte var det innan så var definitvt Ed ett slaget lag nu och vi har många chanser att utöka vår ledning sista halvtimmen men allt som oftast är vi okoncentrerade eller väljer fel beslut. Vi borde vunnit matchen med betydligt fler mål men det ville sig inte denna gång. Jag är dock nöjd med att vi försöker rulla runt och hålla i bollen sista delen av matchen med är lite missnöjd med att vi är så ofokuserade i de avgörande situationerna. Bakåt spelar vi hur stabilt som helst och jag tror Ed endast har två avlut (varav ett på mål) i den andra halvleken. Extra skönt att vi håller nollan och inte bjuder på något som vi gjort mot både Åsebro IF och Vallens IF. Jimme och Luven bäst hos oss denna dag i ett för övrigt jämnt lag där alla stod för en stabil insats.

Femte raka segern och givetvis är jag mycket belåten med det. Vi gör en bra match mot Ed men vi kan ännu bättre och det hoppas jag vi visar i vår nästa seriematch som spelas mot Stångenäs AIS på nationaldagen (i Brastad). Det kommer bli en spännande match mellan tvåan och trean i serien och jag hoppas att många av våra supportrar tar sig till Brastad för att stötta oss. Kommer vi upp i normal nivå både tror jag vi kan få en trevlig nationaldag. Förhoppningsvis är vi då också klara för semifinal i DM vilket vi blir om vi besegrar Skärhamns IK nu på måndag hemma på Kungshamnsvallen.

-Thomas Sernemo, KIF-