Åsebro IF - Kungshamns IF   2-0  (2-0)

Björn Johansson
Daniel Slätteskär - Andreas Hartvigsson - Nicklas Talp - Jimmie Larsson
Robin Wickins
Arber Plava - Johnny Arvidsson - Sebastian Persson - Hector Maravilla
Tobias Luvenberg

Mattias Jansson   63" Nicklas Talp
William Nurmi
Martin Hagström

Publik:

Bortamatchen mot Åsebro IF spelades på en regnsjuk och oklippt åker som kallas Rudevi IP. Detta trots att det 5 km bort finns en fin och i allra högsta grad spelbar konstgräsplan. Lite underligt minst sagt och även om planen såg fin ut från sidan visade det sig snabbt vara en leråker. Trots underlaget är det vi som tar tag i matchen direkt och spelar under första halvtimmen fullständigt ut våra motståndare. Vi rullar boll bra, vänder spel ofta och skapar en hel del chanser. Efter tre spelade minuter har vi haft tre gyllene chanser, Hector hinner först på ett lågt inspel men målvakten klarar. Plava får på ett bra skott från nära håll men återigen räddar målvakten och till sist har Hartvig fritt nickläge efter hörna men tyvärr hamnar nicken utanför målet. Efter 33 minuter kommer så dagens första kalldusch, Åsebro tar nämligen ledningen efter att vi gått bort oss i mittförsvaret. Fri med Björn i mål gjorde Åsebrospelaren inget misstag utan lyfte elegant in bollen i mål. Efter målet tappar vi lite i kvalitet, vårt redan sargade självförtroende fick sig återigen en törn och inte blev det bättre av att Åsebro även gör 2-0, detta med minuter kvar av första 45. Denna gång är det en inåtskruvad inläggsfrispark som passerar samtliga innanför 16 och smiter in i Björns vänstra burgavel. Trots bra spel alltså underläge med 2-0, inte logiskt, inte rättvist men jävligt tungt rent ut sagt.

I halvtid försöker vi fokusera på det fina spelet, att vi trots allt skapar och att vi spelmässigt är överlägsna. Under första 45 hade vi framförallt två saker vi misslyckades med, dels spelet sista offensiva 1/3 där vi hade mängder med chanser att avsluta men av någon anledning inte gjorde det och dels oviljan att släppa ut bollen på överlappande ytterback vilket vi också hade otaliga chanser att göra men istället vänder vi hemåt eller in i banan.

Den andra halvleken ser mer eller mindre ut som den första, det vill säga med oss som det klart bättre laget. Åsebro är farligare i sina omställningar under andra halvleken och ju längre matchen lider desto mer riskerar vi genom att spela med högre press och flyttar fram allt mer folk. Chanser saknades inte för oss i den andra heller. Tobbe har bra läge, Plava, Wickins och Hartvig likaså men utan resultat. Vi har dessutom tre frisparkslägen strax utanför 16 utan att få in bollen. Åsebro skapar några bra chanser i matchens slutskede, ett avslut i ribban är det närmaste våra motståndare kommer ytterligare mål. Matchen slutar med samma siffror som i paus och sett till spelet är det inte rättvist. Fjärde raka förlusten och på de senaste fyra matcherna har vi gjort ett enda ynka mål vilket självklart är ett underbetyg. I de senaste tre matcherna (Ed, Vallen och Åsebro) har vi dock varit det bättre laget spelmässigt och vi har också skapat mängder med bra chanser men har varken rätta flytet eller förmågan att omvandla dessa chanser i mål. Hade detta varit i våras hade vi vunnit dessa matcher klart men för närvarande befinner vi oss i en riktigt jobbig situation där vi inte får något med oss över huvud taget. Det är nu dags för spelare att kliva fram, vi är och har varit väldigt beroende av att Tobbe skall leverera mål men vi har flera spelare i laget som kan avlasta Tobbe i målproduktionen men som inte gör det och nu är det hög tid att dessa spelare kliver fram. Nästa match blir mot Stigens IF och det blir lite av en ödesmatch. Vinst där och vi är klara för division 4 även nästa år, förlust och vi blir indragna i den jobbiga bottenstriden.

I matchen mot Åsebro IF förtjänar vår fyrbackslinje extra beröm för en väl genomförd match.

-Thomas Sernemo, KIF-