Kungshamns IF - Åsebro IF 3-2  (1-2)

1-0 Tobias Luvenberg
1-1 -
1-2 -
2-2 Tobias Luvenberg
3-2 Jonatan Gerrbo
(R.Wickins)
(J.Mattsson)
(R.Wickins)

Muhamed Velic - Jimmie Larsson - Niclas Talp - Alexander Bickel
Robin Wickins
Joacim Mattsson - Fredrik Luvenberg - Johnny Arvidsson - Arber Plava
Tobias Luvenberg

Anders Ralbring   78" Robin Wickins
Jonatan Gerrbo   85" Mattias Jansson
Andreas Escudeiro
Anders Regnell
Martin Hagström     Publik: 100

Tack till Lennart Hård för bilden.
Gerra har precis lobbat in segermålet 3-2.

Mot Åsebro IF kom tredje raka segern och det var rättvist även om det blev jämnt hela vägen. Vi fick en smakstart med mål efter endast 2 minuter. Mittfältsgeneralen Wickins slog en superb djupledsboll till alltid farlige Tobbe som behärskat rullade in 1-0 vid den bortre stolpen. Smakstart var ordet och efter det kändes det som att vi kontrollerade matchen. Vi fortsatte att skapa halv- och helchanser och det var framförallt när vi kom runt på kanterna som vi skapade farligheter. Tyvärr var vi inte riktigt där när bollen spelades in och Åsebro kunde därför freda sitt mål. Vi borde dessutom haft två straffar, första är när Johnny skär in från högerkanten och blir uppenbart sparkad på benen och tappar därmed bollen men domaren friar. Jag vet inte om det beror på att Johnny stod på benen istället för att slänga sig med det är jäkligt trist om du som spelare måste kasta dig isället för att få straff. Den andra straffen är exakt samma situation som Stenungsunds IF fick straff för i premiären. En hörna som tar på en Åsebroförsvarares arm men ingen åtgärd från domaren. Jag köper att domaren inte blåser för dessa situationer (jag var själv förgrymmad efter Stenungsundsmatchen) men det blir problem då dessa situationer alltid bedöms olika. Om Stenungsund fick straff skall vi också ha det. Det kan också nämnas att Åsebros målvakt borde varit utvisad då han sprang ut och fällde en fri Tobbe utanför straffområdet. Enligt mig så rött det kan bli men domaren valde att endast visa det gula kortet. Svagt av domaren!
Det kändes som sagt som att vi kontrollerade matchen utan att för den skulle briljera. Vi hade lite korta anfall och tappade lite enkelt bollen vid vissa tillfällen men i defensivt spelade vi säkert. Därför kom Åsebros kvittering som en riktig kalldusch. I 40:e minuten får bortalaget en frispark ungefär vid mittlinjen. Bollen slås in mot straffområdet, Matte kommer fel och bollen dimper ner i bortre gaveln. Ett billigt och jobbigt mål att släppa in. Bara tre minuter senare kommer nästa kalldusch, ett mål som påminner om kvitteringen. Frispark nära mittlinjen, bollen in mot mål, Matte lite på mellanhand och retur petas in i mål. Efter 40 kontrollerade minuter var det nu plötsligt underläge vilket också stod sig till halvtid.

Halvtidsvilan användes mest åt att försöka peppa spelarna som var dystra efter våra två insläppta mål. Vi kände dock att vi spelmässigt var bättre än Åsebro. Vi tryckte på att försöka få lite längre anfall (tålamod), vända kant mer och söka Tobbe i djupled lite oftare då vi under den första halvleken märkte att ingen i Åsebors backlinje hängde med honom. Vi kände att detta var en match vi skulle vinna.

De andra halvleken börjar också bra och vi är det hetare laget. Vi skapar snabbt en rejäl kvitteringschans och detta genom Tobbe som sprang sig fri men avslutet hamnade utanför. 10 minuter in i andra halvlek kommer så kvitteringen, Jocke fick en fin boll på högerkanten, avancerade in mot straffområdet och (istället för eget avslut) serverade Tobbe en passning snett-inåt-framåt som Tobbe förpassade vidare in i mål. 2-2 och helt underbart! Efter kvitteringen tycker jag Åsebro har sin bästa period i matchen och skapar en del chanser, bl.a. gör Matte en suverän benparad på friläge och Matte visade rejäl styrka som kommer tillbaka efter två tunga misstag i den första halvleken. Mattes spel i andra halvlek är jag mycket nöjd med. I mitten av andra stod matchen och vägde lite, jag tycker visserligen att vi kändes farligare då vi hade mer speed på topp än Åsebro. Med 20 minuter kvar kommer så det som skulle bli segermålet. Wickins slog en ny fantastisk djupledspassning (denna gång till Gerra) som fri med målvakten lyfte, mycket kyligt, in bollen i mål. Kul för Gerra som därmed gjorde sitt första mål för säsongen. Sista kvarten försöker Åsebro få in en kvittering men det är istället vi som är närmast segern genom omställningar. Tobbe har t.ex. ett gyllene läge att avgöra matchen men avslutet smiter återigen utanför. Utöver det har både Johnny, Gerra och Wickins bra målchanser men mer än tre mål framåt blir det inte. På matchens sista spark har Åsebro ett ganska bra avslut mot Mattes vänstra kryss (efter hörna) men Matte gör en mycket fin räddning och slutresultatet blir därför 3-2.

Matchen var ingen av våra bästa men alldeles tillräckligt för att segern skulle kännas rättvis. Vi fortsätter att spela stabilt bakåt, bortsett från målen så släpper vi inte till särskilt mycket. Jag är framförallt väldigt nöjd med arbetsinsatsen och den moral visar. Trots de blytunga mål vi släpper in innan halvtid reser vi oss och vänder på steken och det bådar gott inför framtiden. Kan vi spetsa till spelet ytterligare hoppas och tror jag att vår segerrad kan bli längre men det krävs att vi kommer upp lite till i nivå för på lördag gästas vi av Vallens IF som kvalade till division 3 förra året utan att lyckas. Vi har dock plusstatistik från förra året. Oavgjort hemma och seger borta blev det då och jag tror vi har bra chans till ny trepoängare på lördag. I matchen mot Åsebro skall alla ha cred för visad moral och arbetsinsats men bäst på plan var Robin Wickins som ser allt bättre ut efter sin höftoperation i vintras.

-Thomas Sernemo, KIF-