Vänersborgs IF - Kungshamns IF  1-1  (1-0)

1-0  -
1-1  Fredrik Luvenberg

(straff)
u.a

Björn Johansson
Muhamed Velic - Alexander Bickel - Niklas
Talp - Joacim Mattsson
Tobias Luvenberg
Robin Wickins - Daniel Slätteskär
Jimmie Larsson - Izudin Velic - Adam Johansson

Fredrik Luvenberg                                       Jimmie Larsson
Anders Regnell      Niklas Talp
Andreas Escudeiro
Adam Orstam
       Publik:

Matchen mot Vänersborgs IF var årets tredje och hittills bästa träningsmatch från vår sida. Bitvis var spelet mycket bra och även om det fortfarande finns en hel del att jobba med var detta en riktigt bra match från vår sida. Vi trodde innan matchen att Vänersborg skulle spela mycket långbollar och det var precis vad dem gjorde. Laget spelade väldigt direkt och försökte på så vis sätta press på oss, detta spel tycker jag vi försvarade oss väldigt bra mot och när vi väl fick igång lite bollrullande längs marken hade vi många fina anfall. Matchens inledning var ganska jämn men med ett visst övertag till Vänersborg som också skulle ta ledningen på straff efter 25 min. Efter underläget kommer vi mer och mer in i matchen och tar t o m över den. Vi visar upp ett fint kortpassningsspel, vänder kant och får med ytterbackarna i offensiven. Vi är nära att kvittera vid några tillfällen, först är Jimmie på väg igenom men en försvarare hinner i sista stund få en tå på bollen och sen har Izzu ett väldigt bra läge på nick som dock går över. Utöver det har Slätteskär ett hyggligt vänsterskott som curlar sig lite för sent och vi skapar en riktigt bra chans efter en hörna där vi emellertid inte lyckas peta in bollen. I rättvisans namn skall det också nämnas att Vänersborg har några riktigt bra lägen, bl.a. ett friläge som en vänersborgare lyckas skjuta över från bara ett par meter. Övriga farligheter lyckas Björn utomordentligt styra undan, med, som vanligt, suveränt målvaktsspel. 1-0 till Vänersborg i halvtid.

I den andra halvleken börjar vi som vi slutade den första, d v s bra. Vi ligger bra i positionerna, fortsätter rulla boll och försöker byta kant. 1-1 var nära då Izzu fick ett mycket fint inspel från Jimmie, Izzu lyckas dock inte riktigt få ordning på avslutet. Kvitteringen kom istället i 69:e matchminuten av årsdebutanten Fredrik Luvenberg, och vilket mål sen! En riktig volleykanon från 20 meter som borrade sig upp i målvaktens vänstra kryss. Målet måste vara det snyggaste som gjorts på den planen under nuvarande säsong.  Efter kvitteringen är matchen jämn, jag tycker vi har bra kontroll på deras långbollar fram till matchminut 80 ungefär då många av våra spelare tröttnar lite och Vänersborg på så vis tar över matchen. Vi lyckas ändå hålla 1-1 till slutsignalen och jag tycker vi gör det rättvist. Vänersborg skapar några bra chanser, Björn gör bl.a. en monsterräddning i andra halvleken, men trots det anser jag att 1-1 är relativt rättvist, med viss övervikt till Vänersborg.

Matchen gav många positiva svar och framförallt är arbetsmoralen fantastisk. Att vi dessutom, bitvis, lyckas spela riktigt fin fotboll är naturligtvis glädjande. Det var två helt olika fotbollslag på planen idag och jag tycker vi är det lag som står för konstruktiviteten. Vänersborg var ett tungt lag med en tydlig spelidé som säkert kommer ta många poäng i div. 3 och just av denna anledning är jag extra nöjd med resultatet och det faktum att vi står upp i det fysiska spelet. Detta är dessutom den match där vi ligger mest rätt i positionsspelet hittills. Kan vi jobba hårt på träningarna framöver så tror jag vi kan komma väl förbereda till seriestart. Alla i laget får klart godkänt i betyg med extra beröm till Björn som återigen visar vilken fantasiskt duktig målvakt han är.

-Thomas Sernemo, KIF-