Vallens IF - Kungshamns IF  1-3  (1-0)

1-0 Andreas Kron
1-1 Johnny Arvidsson
1-2 Hector Maravilla
1-3 Fredrik Luvenberg
(D.Slätteskär)
(J.Gerrbo)
(H.Maravilla)

Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niclas Talp - Anders Regnell
Jimmie Larsson
Johnny Arvidsson - Daniel Slätteskär
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Jonatan Gerrbo

Magnus Johansson                                     10" Niclas Talp
Erik Andersson   49" Andreas Hartvigsson
Joacim Mattsson   93" Jonatan Gerrbo

Publik:

Efter två mindre bra prestationer lyckades vi besegra dittills obesegrade Vallens IF men 3-1 efter underläge i paus. Första halvlek är ganska jämn men med ett övertag till Vallen som kändes tyngre och lite hetare än oss. Vårt problem i denna halvlek var att vi gav bort bollen för snabbt, vi sökte den avgörande passningen för fort vilket resulterade i alldeles för korta anfall. Vi skapade trots detta en del bra chanser och närmast mål för oss var Gerra som efter en djupledspassning lyckades springa sig fri och avlossa ett skott som Vallens målvakt gjorde en bra räddning på. Vallens ledningsmål kom i den 29:e matchminuten och upprinnelsen var en fast situation där vi inte lyckas rensa undan bollen bättre än att en Vallensspelare från ca 20 meter kan skjuta in 1-0 på ett mycket tungt skott. Efter målet känns det som Vallen är det tyngre laget, utan att skapa särskilt mycket. Egentligen skapar Vallen inga kvalificerade chanser, det blir lite halvfarligt på några långa inkast och hörnor men inget farligare än så och det som blir klarar försvaret och Matte utan större problem. I paus pratar vi om att spela avslappnat, vi har ju ingen direkt press på oss medan Vallen har mer att förlora samt att ha lite längre anfall genom att vara mer rädd om bollen när vi väl får tag i den. Allt detta blir också verklighet i den andra halvleken som vi tar över från avspark. Vi börjar rulla bollen bättre och får på så vis mer att säga till om. 1-1 målet är dessutom ett skolexempel och tillkommer i den 64:e minuten genom Johnny. Efter några kortpassningar inom laget tar Slätteskär en bra överlappslöpning på högerkanten, han får en fin passning av Bosse och slår sedan ett lika fint inlägg mot den bortre stolpen där Johnny har löpt in från sin mittfältsposition och kan stöta bollen i nät. Efter 1-1 står matchen och väger lite, Vallen har två bra chanser som Matte lyckas rädda och det är istället vi som tar ledningen genom Hector. Gerra driver med bollen in på offensiv planhalva, Hector tar en löpning in mot mitten och får Gerras instick i steget och kan på ett tillslag förpassa bollen förbi Vallens målvakt in i nät. Mycket snyggt av både Gerra och Hector. Efter vårt 2-1 mål lyckas vi spela avslappnat och inte med panik som vi gjort i vissa ledningar tidigare under säsongen. Istället gör vi även 3-1 och också detta efter ett mycket fint anfall. Bollen ut till vänster och sen direkt ett inlägg mot bortre där Hector kommer rusande och får pannan på bollen, målvakten räddar men inte bättre än att Luven kan slå in returen, fantastiskt skönt och också detta något vi tjatat mycket om, att gå på returer. 3-1 står sig sen matchen ut och vi vinner rättvist och visar att vår högsta nivå är väldigt hög. Resultatet innebär också att vi faktiskt, återigen, har lite häng på andraplatsen. Efter denna omgång är vi delad trea, fyra poäng efter Vallen med tre omgångar kvar att spela. Kan vi ta med oss denna prestationen i resterande matcher kommer det bli mer trepoängare och det hade varit kul om vi inför sista omgången fortfarande hade chansen på andraplatsen.

Alla i laget gör en väldigt bra match men extra plus till Matte i mål som spelar lugnt och stabilt matchen igenom och som också gör några väldigt viktiga räddningar i andra halvleken.

-Thomas Sernemo, KIF-