Kungshamns IF - Vallens IF  1-1  (0-1)

0-1 Joakim Hartwig
1-1 Robin Wickins
(-)
(u.a)

Björn Johansson
Anders Regnell - Andreas Hartvigsson - Niclas
Talp - Muhamed Velic
Tobias Luvenberg
Jimmie Larson - Robin Wickins
Johnnya Arvidsson - Izudin Velic - Fredrik Luvenberg

Andreas Escudeiro                                     19" Fredrik Luvenberg
Joacim Mattsson   62" Hector Maravilla
Daniel Slätteskär
Jonatan Gerrbo
Hector Maravilla      Publik: 100

I den tidiga seriefinalen mot Vallens IF var vi det spelmässigt klart bättre laget men fick trots det bara oavgjort, detta efter kvittering på matchens sista spark, en makalös frispark signerad Robin Wickins. Första halvlek var ganska jämn spelmässigt men ändå med övertag för oss. Ju längre halvleken led desto mer och mer tog vi över. Vi fick tyvärr en dålig start då Vallen gör 0-1 efter 14 minuter efter tafatt försvarsspel av oss. En mittfältare i Vallen tillåts trots uppvaktning av flera KIF-spelare vandra in i straffområdet och avlossa ett skott, detta skott touchar på Hartvig och går sedan i en båge över Björn, otur och passivitet ledde till detta mål. Alldeles innan målet hade vi haft en mycket bra chans, Johnny spelade in ett flackt inlägg mot bortre stolpen där Fredrik Luvenberg kom störtande, tyvärr studsar bollen upp precis innan Fredrik skall stöta in den så han får istället bollen i magen och chansen rinner ut i sanden. Sista kvarten på första halvlek tillhör helt oss, vi lyckas vaska fram en del hörnor som blir farliga, bl.a. nickar Hector i stolpen och på en annan hörna studsar bollen fram och tillbaka innanför straffområdet innan Vallen lyckas rensa undan bollen. Ledning för Vallen i halvtid som utöver målet inte skapat något av värde förutom en hörna där två Vallenspelare får fritt läge men skottet går högt över.
Vårt problem i första halvlek var främst att vi slarvade med avgörande passningen samt att kommunikationen ibland var bristfällig. Vi hade många lägen där någon av våra innermittfältare kom rättvända, i fart, på offensiv planhalva men tyvärr missade vi för många passningar i dessa lägen. Den andra halvleken startar som den första slutar men nu är dominansen än större från vår sida, jag vill påstå att vi, spelmässigt, är ganska överlägsna våra motståndare i denna halvlek. Vi bör också kvittera vid några tillfällen, bl.a. har Hector ett gyllene läge efter inspel från kanten, tyvärr blir avslutet alldeles för dåligt. Men det var fler än Hector som sumpade, vi skapar t.ex. en del farligheter efter hörnor men utan resultat. Gerra har också ett bra inspel efter marken men tyvärr lyckas vi inte få en fot på bollen och Vallen kan återigen freda sitt mål. Det är en kombination av missflyt och okunskap, vi får slita väldigt mycket för våra mål och har heller inte tur med domslut. Det kan låta väldigt gnälligt men dagens domarinsats kan inte klassas som en av de bättre. Vi borde haft två solklara straffar i andra halvleken, en är t o m så klar att det är en bedrift att inte blåsa. Det är en helt uppenbar hands i Vallens straffområde efter inspel från vår högerkant. Efteråt erkände också domaren att det var straff men tyvärr hjälper ju inte detta oss. Den andra situationen blåses först för straff men då har linjedomaren plötsligt hittat en offside på Wickins som var den som blev fälld, också detta obegripligt eftersom Wickins kom i en löpning från mittfältet, alltså bakifrån och därmed knappast kan varit offside. Alla kan göra fel och jag vill betona att vi borde vunnit denna match även med dessa domarinsatser men det är en beskrivning över att vi i dagsläget inte har något som helst flyt, vi får inget gratis så att säga. Den rättvisa kvitteringen kom dock och vilket mål sen. En frispark 25 meter utanför straffområdet på övertid som Wickins med både kraft, precision och finess dundrar upp i målvaktens högra kryss. Snyggare än så går inte att göra och jag tvivlar på att stundande VM kommer bjuda på snyggare frisparkar. Efter slutsignalen kändes det som en seger men med lite distans är jag besviken över att vi inte vinner. Jag tycker vi är ett spelmässigt klart bättre lag än Vallen idag och borde därmed vunnit matchen. Vi får jobba vidare, våra offensiva spelare får höja sig och bli lite rakare och effektiva och vi måste träna på vårt spel sista 1/3. Fortsätter vi kämpa som idag tror jag emellertid att målen kommer trilla in, rätt som det är kanske vi sätter precis allt och då kan det bli väldigt roligt. Försvarsspelet är fortsatt väldigt bra, vi släpper i stort sett inte till några chanser. I andra halvlek tror jag Vallen har två skott på mål varav det ena knappt har styrfart. Det säger en del om matchbilden och om att vi är stabila bakåt. Hartvig och Regge bäst hos oss.
Nästa match är på onsdag mot Henåns IF borta, en match där Bickel är tillbaka efter avstängning och där Slätteskär förhoppningsvis är kvitt den skada som hämmade honom i dagens match (spelade bara sista tio minuterna). Detta innebär också att konkurrensen är stenhård eftersom vi i så fall har nästan alla tillgängliga. Angenäma problem och förhoppningsvis kan den tuffa
konkurrensen hjälpa oss att ta tre poäng på onsdag.

-Thomas Sernemo, KIF-