IFK Uddevalla - Kungshamns IF  2-2  (1-0)

1-0  -
2-0  -
2-1  Johnny Arvidsson
2-2  Johnny Arvidsson

(M.Velic)
(D.Slätteskär)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niklas
Talp - Anders Regnell
Tobias Luvenberg
Alexander Bickel - Daniel Slätteskär
Johnny Arvidsson - Jimmie Larsson - Adam Johansson

Joacim Mattsson                                       Alexander Bickel
Andreas Escudeiro     Nicklas Talp
      Johnny Arvidsson
      Andreas Escudeiro
      Daniel Slätteskär
    58" Björn Johansson

Publik:

Matchen mot IFK innebar det sista div. 3 motståndet i träningsmatcher för vår del. Matchens första halvlek var relativt händelsefattig. IFK dominerade spelet första 30 min. men utan att skapa heta målchanser förutom det mål dem gör i 22:a minuten. Efter slarv från vår sida kan en IFK:are spelare rulla in bollen i öppet mål. Bortsett från detta mål skapar IFK egentligen ingenting och vi spelar bra försvarsspel sista 1/3. På övriga delar av planen spelar vi dock inte alls lika bra. Vi hade svårt med presspelet, var tvåa på i stort sett alla bollar och fick inte alls igång anfallsspelet. Sista 15 av första halvlek är något bättre från vår sida, vi skapar en riktigt bra chans efter hörna och kanske skulle vi även haft en straff när Johnny blir nerdragen i straffområdet. 1-0 till IFK blir dock, helt rättvist, halvtidsresultatet. Den andra halvleken börjar olyckligt för oss, IFK gör nämligen 2-0 efter bara några minuter. Det börjar med att vi slarvar bort eget inkast vilket i sin tur leder till att en IFK:are kan komma runt på kanten och spela in bollen till en fri medspelare som rullar in bollen i mål. Bara några minuter efter det blir Björn utvisad efter att ha dragit ner en IFK:are utanför straffområdet. Tobbe Luvenberg får då ställa sig i mål och Esco kommer in på Tobbes plats. I detta läge var det nog inte många som trodde vi skulle komma tillbaka men efter denna situation tar vi över matchen mer och mer. Johnny lyckas reducera efter timmen spelad. Anfallet som föranledde målet var synnerligen snyggt. Vi etablerar spel på vår vänsterkant, lyckas vi Bickel byta kant till Bosse som flyttat med upp. Bosse slår sedan ett perfekt inlägg till Johnny på bortre stolpen som behärskat trycker in bollen på volley – mycket snyggt! Efter det målet vill jag påstå att vi dominerade ganska kraftigt vilket också leder till att vi kan kvittera, återigen Johnny och bara 7 min. efter reduceringen. Jocke (som svarade för ett mycket piggt inhopp) pressar först deras mittbackar till misstag, Slätteskär gör en av många bra offensiva löpningar och spelar bollen snett bakåt till Johnny som inte gör något misstag utan kan skjuta in 2-2 från strax utanför straffområdet. Bara minuter efter detta har sedan Johnny ytterligare en bra chans men vänsterskottet tar i kryssribban. Det som både glädjer och förvånar mig är att vi verkar ha betydligt mer ork än IFK. I andra halvlek är vi betydligt mer aggressiva, vi ligger tätare på våra motståndare och lyckas ofta pressa IFK till långa bollar som vi relativt enkelt kan ta hand om. Trots vårt övertag är det nära att IFK ändå vinner matchen då vi slarvar i slutskedet. Ett misslyckat bakåtpass till Tobbe i mål snappas upp av en IFK:are. Denne försöker lobba men detta läser Tobbe som kan rädda retfullt enkelt. Sådana misstag har vi inte råd med i jämna matcher och är något vi måste minimera. 2-2 blir slutresultatet men med mersmak till oss, hade matchen pågått i 10 min. till så tror jag faktiskt vi vunnit, det var i alla fall känslan. Hela laget spelar upp sig i andra halvleken men extra plus vill jag ändå ge till Johnny (för två fina mål och bra jobb genomgående), Slätteskär (som i andra halvlek springer sönder IFK:s mittfält och visar vägen för sina lagkamrater), Bosse (som spelar lugnt och behärskat och även hotar offensivt från sin högerbacksposition) samt Talp (som ligger tätt på IFK:arna och inte gör många misstag på 90 min). Nästa match är mot Hedekas (DM) nu på tisdag, en match som redan skjutits upp två gånger. Förhoppningsvis är Abbavallen så pass bra att vi kan spela vår första DM-match där på tisdag.

-Thomas Sernemo, KIF-