IFK Trollhättan - Kungshamns IF  3-2  (1-1)

0-1  Jimmie Larsson
1-2  Johnny Arvidsson

(straff)
(J.Larsson)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Anders Regnell - Niklas Talp - Joacim Mattsson
Sebastian Persson
Johnny Arvidsson - Daniel Slätteskär
Jimmie Larsson - Tobias Luvenberg - Adam Johansson

Robin Johansson                                       Daniel Slätteskär
Daniel Larsson     Björn Johansson
Fredrik Stjerndahl
Carl-johan Karlsson      Publik:

Div. 3 laget IFK Trollhättan stod för motståndet i säsongens första träningsmatch, tillika vårt första pass med boll ute hittills. Med dessa förutsättningar tycker jag vi gör en alldeles strålande match. Vi testade vårt nya spelsystem 4-3-3 och det föll väl ut även om det naturligtvis finns en hel del att jobba med. Trollhättan började bäst och skapade en hel del halvchanser och vi hade lite svårt att komma in i matchen på den otroligt hala konstgräsplanen. Efter hand kommer vi dock mer in i matchen i och med att vi hittar våra positioner på ett bättre sätt, vi kommer bättre in i presspelet och lyckas i matchminut 17 göra 0-1 på straff genom Jimmie. Anfallet som föranledde straffen var snyggt då Slätteskär gör en väldigt bra överlappslöpning och lyckas få in ett bra inlägg som slutar med att Adam blir fälld i straffområdet. Ganska omgående efter vårt ledningsmål har Tobbe Luvenberg ett bra skott som Trollhättans målvakt lite turligt lyckas rädda. Trollhättan lyckas kvittera innan halvtid, ett mål som i alla fall jag tycker borde underkänts då deras forward går in med dobbarna mot Björn, domaren som över lag tillät väldigt mycket var dock av en annan uppfattning.
1-1 efter första halvlek där Trollhättan var det lite bättre laget.

Andra halvlek är bättre från vår sida och jag tycker vi tar över matchen lite även om det fortfarande är en väldigt jämn match. Vi spelar lite rakare i andra halvlek och är flera gånger nära att rinna igenom deras försvar, Jimmie har bl.a. ett friläge som målvakten räddar innan vi i den 62:a minuten tar ledningen med 1-2 efter ett mönsteranfall. Slätteskär slår en fin passning till Jimmie på kanten som i sin tur slår en lika fin passning in i banan till en löpande Johnny som på ett tillslag ger oss ledningen med 1-2, ett mycket snyggt anfall! Efter vårt ledningsmål känns det som vi kontrollerar matchen och vi spelar ett bra försvarsspel som Björn styr på ett mycket bra sätt genom att hela tiden prata med försvararna. Därför känns deras kvitteringsmål lite onödigt, en tilltrasslad situation i vårt straffområde slutar med att vi petar in bollen i eget mål när vi försöker rensa undan en nick som passerat Björn. Lite snöpligt men sådant som händer, speciellt i början av en säsong. Efter 2-2 har båda lagen lite halvchanser innan Trollhättan gör 3-2 efter att deras forward vänt bort vårt försvar och säkert rullat in bollen.

Matchen gav många positiva svar, vi är för det första väldigt bra tränande och hade inga problem med orken mot tufft motstånd vilket är mycket glädjande. Jag tycker, för att vara första matchen, vi lyckas bra med att spela 4-3-3, det skall bli väldigt kul att utveckla detta spelsystem som jag tror passar oss utmärkt. Våra yngsta spelare (i ett generellt ungt lag) tog för sig på ett härligt sätt och visade att det kommer bli konkurrens om platserna i år.
Alla i laget får med beröm godkänt och ingen faller ur ramen, nästa helg är det
Hamburgsund som står för motståndet.

-Thomas Sernemo, KIF-