Svarteborg - Kungshamns IF  3-2  (1-0)

1-0  Jonas Larsson
1-1  Robin Wickins
2-1  Jonas Larsson
2-2  Jimmie Larsson
3-2  Joakim Sandsten
(-)
(J.Larsson)
(Bonusstraff)
(F.Luvenberg)
(-)

Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niklas
Talp - Adam Orstam
Alexander Bickel
Tobias Luvenberg - Andreas Escudeiro
Johnny Arvidsson - Izudin Velic - Jimmie Larsson

Adam Johansson                                      79" Jimmie Larsson
Joakim Mattsson
Fredrik Luvenberg
Robin Wickins
       Publik:

Matchen mot Svarteborg innebar andra raka förlusten, 2-3 skrevs resultatsiffrorna till efter att Svarteborg haft ledningen med 1-0 i halvtid. Första halvlek är ganska medioker från vår sida, vi är absolut inte sämre än våra motståndare men dominerar på intet sätt matchen. Återigen missar vi våra klara chanser vilket vi inte har råd med. I första halvlek borde vi gjort minst ett mål med tanke på vad vi skapar. Sista tio minuterna av första halvlek innebär en uppryckning från vår sida då vi får tag i spelet lite mer och skapar visst tryck mot Svarteborg. Positivt är vårt försvarsspel som fungerar alla tiders återigen. Hartvig och Talp imponerar som mittbackar vilket känns mycket bra. Svarteborgs ledningsmål gjordes av f.d. KIF-spelare Jonas Larsson (nu assisterande spelande tränare i Svarteborg) som tog emot ett långt inlägg och kunde placera in bollen säkert bakom Matte i mål. Förutom detta mål skapade Svarteborg inte mycket, deras spel handlade främst om att nå Jonas på topp och detta klarade vi bra att försvara oss mot. Ledning för Svarteborg i halvtid.
Den andra halvleken innebär en rejäl förbättring från vår sida, vi sätter högre press på Svarteborg, har betydligt mer rörelse och flyttar bollen snabbare mellan varandra. Detta i kombination med att vi får våra mittfältare rättvända högre upp i plan innebär att vi sätter ganska bra tryck mot våra motståndare. Detta tryck resulterade i kvittering genom Wickins som efter pass från Jimmie och vunnet motlägg vandrar inåt plan och skjuter mycket snyggt in 1-1 i bortre hörnet. Efter detta mål tar Svarteborg sin bonusstraff som Jonas förvaltar på ett bra sätt och Svarteborg var därmed på nytt i ledning. Trots detta fortsätter vi och pumpar på men återigen missar vi för mycket klara chanser. 2-2 skulle dock komma, denna gång genom Jimmie efter fint pass från Fredrik Luvenberg. Jimmie sprang sig fri i djupled och kunde säkert rulla in 2-2 till höger om målvakten. Efter detta mål var jag ganska säker på att vi skulle vinna matchen, Svarteborg hade i stort sett ingenting och vi hade ganska bra tryck offensivt. Trots detta händer något konstigt, vi tappar konceptet sista 15 och efter slarv i eget försvar kan Svarteborg peta in 2-3, mycket ologiskt och framförallt mycket tungt. Målet tillkommer efter en tydlig offside men vi måste ändå spela tills domaren blåser vilket vi inte gjorde här. Istället blev vi passiva utanför eget straffområde och låter Svarteborg få en gratischans som de också utnyttjar. Detta mål blev alltså matchens sista och vi får skylla oss själva att vi förlorar. Med tanke på vårt stora bollinnehav i andra och med tanke på de chanser vi skapar borde vi vunnit matchen men då gäller det att göra mål på sina chanser. Hartvig och Talp klart bäst (Wickins svarade dessutom för ett mycket bra inhopp) i ett lag där de flesta kan höja sig några nivåer.

Vi har alltså en hel del att arbete med, främst spelet sista 1/3 där vi måste bli tydligare och mer effektiva. Som tur är har vi över en vecka till seriepremiären mot Eds FF så det gäller att vi använder träningarna på rätt sätt. Jag är ändå inte orolig, trots två raka förluster mot lag från div. 5. Vi spelar så pass bra försvarsspel och har bitvis ett bra offensivt spel att jag tror vi kan få ihop detta riktigt bra. Får vi bara målskyttet att lossna kommer vi göra betydligt bättre resultat än de två senaste matcherna. Våra motståndare Svarteborg tyckte jag såg intressanta ut, helt klart ett lag för toppen av femman även om de själva gärna vill tona ner förväntningarna. Jag tror att laget blir bra och med klasspelare som Jonas Larsson och Daniel Visone kommer laget helt klart att tillhöra toppen av den serien. Nu är DM över för vår del, en missräkning helt klart. Vi har helt enkelt inte presterat tillräckligt för att vinna vår grupp och avancera till kvartsfinal. Totalt sett släppte vi under tre DM-matcher in tre spelmål och fyra bonusstraffar vilket stärker bilden av ett väl fungerande försvar. Vi gjorde elva mål framåt och hade ingen bonusstraff men då gjorde vi åtta av dessa mot Hedekas. Vi gör med andra ord enbart tre mål mot Smögen och Svarteborg, totalt sett och det är inte godkänt. Förhoppningsvis kommer målen retroaktivt i vår seriepremiär nästa lördag.

-Thomas Sernemo, KIF-